
Màster en Innovació Audiovisual i Entorns Interactius
Desenvolupa experiències i entorns audiovisuals interactius per a espais lúdics, culturals, expositius i/o amb finalitats comercials, que generin emocions úniques.
Descripció del pla d'estudis
- Edició: 8a
- Període lectiu: d'octubre de 2025 a juny de 2026. Presentació TFM: juny de 2026
- Horari: de dilluns a dijous de 18:00 a 21:00
- Modalitat: presencial
- Idioma: castellà
- Preu: 9.730 €
- Titulació: Títol de Màster en Innovació Audiovisual i Entorns Interactius atorgat per la UVic-UCC
- Crèdits: 60 ECTS
Presentació
La societat actual necessita professionals tècnics i creatius que comprenguin el mitjà interactiu i el llenguatge computacional per a explorar, a través de projectes de recerca i experimentació, les possibilitats i límits de la tecnologia com a eina narrativa i expressiva.
El creixent interès pels llenguatges tecnològics en les arts visuals, juntament amb l'expansió de festivals i espais de recerca integrats d'art, ciència i tecnologia, exigeix artistes i professionals que sàpiguen valorar el potencial de les eines tecnològiques i desenvolupar competències creatives i crítiques.
El Màster en Innovació Audiovisual i Entorns Interactius posa èmfasis a aprendre a pensar per a comunicar-nos amb les màquines, la qual cosa ens permet ser creadors actius del món que habitem, no únicament usuaris de tecnologies, aportant així els nostres propis significats i visions.
El programa aborda temes com a cultura audiovisual, art i nous mitjans, narrativa interactiva, pensament computacional, interacció física, gràfics generatius, visuals fora de pantalla, fabricació digital, robòtica creativa, àudio generatiu, control i simulació de llums i realitat virtual. Està dirigit a professionals i estudiants d'audiovisuals, belles arts, disseny, comunicació, enginyeries, arquitectura i artistes que vulguin expandir la seva comprensió de la tecnologia, la interactivitat i els nous mitjans.
Pla d'estudis
Mòdul 1 - Fonaments teòrics dels nous mitjans
Introducció dels fonaments teòrics artístics, estètics, tècnics i de narrativa no lineal. Conceptes, terminologia bàsica i corpus de projectes referents en innovació audiovisual i interactiva.
- Art computacional: referents i visions de futur
- Cultura general relacionada amb la matèria
- Referents històrics i estat de l'art
- Narrativa interactiva
- Narrativa audiovisual interactiva, webdocs, escenografies i projectes participatius
- Introducció a la programació creativa i generativa
- Pensament computacional
Mòdul 2 - Innovació audiovisual
Immersió pràctica en els nous llenguatges i les tecnologies audiovisuals en temps real, basades en metodologies algorítmiques (a través de codi realitzat pels estudiants mitjançant plataformes open source) i en l'ús de software comercial específic.
- Vídeo en temps real. Referents artístics: Música visual, cinema experimental, live cinema, VJ.
- Audiovisual fora de pantalla. Referents artístics. Percepció i perspectiva, Mapping, Pixel mapping.
- Gràfics generatius. Referents artístics. Sistemes algorítmics. Processing.
- Disseny, control i simulació de la llum. Llum i percepció. Referents artístics. DMX, Simulació 3D.
- Àudio Generatiu i disseny sonor. Referents artístics. Síntesi sonora, Sampling, DSP, PD, Audacity, Anàlisi d'àudio, Comunicacions i Interacció, Psicoacústica i Percepció, immersió, Àudio Generatiu i musicAI.
Mòdul 3 - Interacció
Presentació dels conceptes i de les eines tècniques essencials per conèixer i crear projectes no lineals en els quals l'espectador passa a ser participant i interventor de la peça audiovisual.
- Interacció tangible i integració de sistemes interactius.
- Teoria de disseny d'interacció i comunicació interactiva.
- Instal·lacions físiques i interfícies de cos sencer.
- Protocols de comunicació: OSC, MIDI, PHP….
- Sistemes interactius tangibles, embedded interaction, entre altres.
- Disseny d'interacció física.
- Programació d'electrònica amb Arduino
- Sistemes wireless d'interacció física
- Prototipatge, fabricació digital i robòtica creativa.
- Realitat virtual, simulacions i entorns digitals 3D.
Mòdul 4 - Treball Final de Màster (TFM)
El Treball Final de Màster (TFM) es planteja com un projecte multidisciplinari que integra tecnologies, processos i llenguatges innovadors a través d'un discurs crític i coherent. El TFM es pot executar com a una instal·lació interactiva, una escenografia digital, un objecte interactiu o qualsevol altre format analitzat llarg del màster.
El TFM, realitzat en grups de 3-4 estudiants, cal presentar-lo i defensar-lo davant un tribunal d'experts i professionals del sector que n’avaluaran l’interès i l’execució.
Projectes

Flora, Jardín electrónico
per Judit Castells, Paula Jaime, Daniela Guevara, Mariana Pachón
La depresión de Danakil
per Arrate Ayala, Andrea Badia, Carlos Dubón, Marina GómezProfessorat
Coordinació
Mónica Rikić
Llicenciada en Belles Arts. Art electrònic i programació creativa. Coordinadora del Màster en Innovació Audiovisual i Entorns Interactius.
Omar Alvarez
Operador de directe especialitzat en temps real.
Quelic Berga
Doctorand. Dissenyador web, desenvolupador i artista
Anna Carreras
Llicenciada en Enginyeria de Telecomunicacions. Artista digital. Programadora
Luca Carrubba
Gestor cultural, Comissari d'art digital
Luis Colaço
Creatiu tecnològic
Antònia Folguera
Comissària i comunicadora especialitzada en art i cultura digital
Mariel Fuentes
Llicenciada en Arquitectura i Urbanisme. Il·luminació
Daniel Gallardo
Doctor. Enginyeria de projectes
Citlali Hernández
Doctoranda. Llicenciada en Disseny Industrial. Artista multidisciplinari
Xavier Maixenchs
Dissenyador Industrial i Audiovisual
Mónica Rikić
Llicenciada en Belles Arts. Art electrònic i programació creativa. Coordinadora del Màster en Innovació Audiovisual i Entorns Interactius.
Diego Suárez
Llicenciat en Enginyeria (Telecomunicacions). Arts digitals
Experts convidats
En anteriors edicions del Màster s’ha comptat amb la participació de:
- Be Another Lab. Col·lectiu artístic i grup de recerca interdisciplinària.
- Befaco. Plataforma de hardware oberta enfocada al hardware musical DIY professional, materialitzant la recerca electrònica, musical i artística dels seus membres.
- Mar Canet. Co-fundador del duo Varvara & Mar, l'obra del qual explora la intersecció entre art, ciència, tecnologia i societat.
- Cadie Desbiens. Artista especialitzada en art generatiu i performance.
- Mohsen Hazrati. Artista que explora la relació entre literatura, poesia i tecnologia.
- Anders Hoff. Artista multimèdia.
- Instrument Inventors. Comunitat d'artistes multidisciplinaris.
- Kimchi and Chips. Col·lectiu artístic fundat a Seül que explora les interseccions entre art, ciència i filosofia a través d'instal·lacions a gran escala.
- Friedrich Kirschner. Director i desenvolupador de software.
- Simon Laroche. Artista audiovisual.
- Marie LeBlanc Flanagan. Artista especialitzada en jocs, comunitats i tecnologia.
- Maotik. Artista visual.
- Neil Mendoza. Artista britànic newmedia.
- Klaus Obermaier. Artista especialitzat en performance i interacció.
- Milena Pafundi. Artista transdisciplinària, treballa en mitjans audiovisuals, instal·lacions, teatre i dansa.
- Playmodes Studio. Estudi centrat en recerca audiovisual, interacció i programació.
- Niklas Roy. Artista que combina art, ciència i tecnologia a través d'instal·lacions interactives.
- Roto Studio. Estudi especialitzat en Disseny Gràfic, Direcció d'Art i Fotografia.
- Rotor Studio. Estudi centrat en la creació de dispositius físics a mig camí entre l'artesania digital, el disseny industrial i l'experiència audiovisual.
- Pablo Valbuena. Artista focalitzat en l'exploració del temps, l'espai i la percepció.
- Marta Verde. Artista digital i programadora creativa.
Entitats col·laboradores
En anteriors edicions s'ha comptat amb la col·laboració de:
Sortides i àmbits professionals
- Director creatiu.
- Director d'art.
- Programador.
- Comissari o Dissenyador (visual i/o sonor) especialitzat en: Espectacles audiovisuals, instal·lacions interactives, instruments audiovisuals, escenografies digitals, programació creativa, composició de música electroacústica, art digital, productes interactius i wearables, aparadorisme i interiorisme digital interactiu, disseny generatiu, museografia.
Admissió i matrícula
Preinscripció i Admissió
Per a cursar un màster o postgrau a BAU, és necessari sol·licitar l'admissió a través del procés de preinscripció. Cada sol·licitud és avaluada per la coordinació acadèmica del programa amb l'objectiu de garantir la composició del grup i oferir una formació de qualitat.
Els màsters i postgraus de BAU compten amb places limitades. El procés de preinscripció es realitza mitjançant un sistema de rondes d’admissió i es manté obert fins que es completen les vacants disponibles. Per això, recomanem sol·licitar l'admissió amb antelació per a garantir la teva plaça en el programa.
Per a obtenir informació detallada sobre la documentació requerida, les rondes d’admissió i els passos a seguir, consulta el procés d'inscripció a un màster o postgrau.
Matriculació
Una cop resolta l'admissió, rebràs un correu electrònic amb el resultat i les instruccions necessàries per a formalitzar la matrícula i reservar la teva plaça.
S'ofereixen dues modalitats de pagament:
- Pagament únic (2% de descompte).
- Pagament fraccionat en 3 quotes, sense recàrrecs.
Consulta aquí tots els detalls sobre modalitats de pagament i beques i ajuts.
Els alumnes i exalumnes de BAU que hagin superat com a mínim el 50% dels crèdits del Grau, Graduat Superior en Disseny o Diploma en Disseny Gràfic, o el 100% dels crèdits d'un Màster o Postgrau, obtindran un descompte del 10%.
Normativa acadèmica de màsters i postgrau de BAU.
Descarrega el catàleg
Escriu les teves dades i t'enviarem un correu amb el catàleg sobre el Màster en Innovació Audiovisual i Entorns Interactius.