Diploma en Disseny Gràfic
Desenvolupa les teves capacitats tècniques i creatives i professionalitza't en l'apassionant món del disseny gràfic i la comunicació visual.
Descripció del pla d'estudis
- Edició: 20ª
- Període lectiu: del 4 d'octubre 2022 a juny de 2023
- Horari: de dimarts a dijous de 19:00 a 21:00
- Modalitat: presencial
- Idioma: català i castellà
- Preu: 3.130 € (30 ECTS)
- Durada: 3 anys acadèmics
- Titulació: Diploma en Disseny Gràfic atorgat per la Universitat UVic-UCC.
- Crèdits: 90 ECTS
Presentació
El Diploma en Disseny Gràfic ofereix una formació completa del que ha de conèixer i saber fer un dissenyador gràfic: des dels inicis del disseny, la tipografia i la fotografia, fins a l’aplicació de les diferents especialitzacions del disseny (disseny editorial, disseny de packaging, disseny multimèdia, imatge corporativa, publicitat, i gràfica de l’entorn).
Aquests estudis tenen com a objectiu oferir una formació de disseny gràfic a persones que provenen d’altres disciplines i que estiguin interessades a desenvolupar una carrera professional com a dissenyadors gràfics.
Un cop superat el curs, l'alumne disposarà d'una base sòlida, tant en la conceptualització i desenvolupament de projectes, com en l'aprenentatge de les eines necessàries per dur a terme aquests projectes.
Pla d’estudis
Aquesta formació està estructurada en tres anys acadèmics i un total de 90 ECTS (30 ECTS cada any acadèmic). S’imparteix en horari nocturn des del mes d’octubre fins al juny. El Diploma en Disseny Gràfic és un títol propi de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).
Al primer curs s’introdueixen els principis bàsics del disseny i es realitzen projectes basats en els diferents àmbits professionals.
Al segon curs s’augmenta la complexitat dels projectes i se centra en els sectors més clàssics del disseny gràfic: disseny editorial, imatge corporativa i disseny publicitari.
Al tercer curs s’aprofundeix més en el disseny de packaging, la gràfica de l’entorn i el disseny multimèdia.
Al llarg dels estudis, els professors fan un seguiment personalitzat de la formació de l’alumnat.
El programa del Diploma en Disseny Gràfic s’estructura en diversos mòduls:
Mòdul 1 - Fonaments del disseny Mòdul 2 - Projectes Mòdul 3 - Eines informàtiques Mòdul 4 - Fotografia Mòdul 5 - Tipografia
Programa
Mòdul 1 - Fonaments del Disseny
L'objectiu d'aquest mòdul és que l'estudiant comenci a desenvolupar un criteri i un estil propi de comunicació. Acompanyat de continguts teòrics com l'estudi del signe, la percepció visual, l'estructura de la forma i la història del disseny gràfic.
Projectes I
S’estructura a partir de l’anàlisi de l’encàrrec (el briefing), el desenvolupament del projecte i l’anàlisi del resultat. Es realitzaran petits projectes en diferents suports com poden ser tríptics, packaging, portades de llibres, samarretes, etc., a través dels quals l’alumne aprendrà els principis del disseny.
Història del disseny
Visió general sobre la història del disseny gràfic i la seva evolució des de l’Antiguitat fins a l’era digital.
Mòdul 2 - Projectes
El mòdul Projectes pren com a punt de partida un encàrrec concret. En cada assignatura, el tutor guia els estudiants en l'aprenentatge d'una de les disciplines del disseny. L'objectiu d'aquest mòdul és que els alumnes siguin capaços de desenvolupar un projecte des de l'encàrrec fins a l'execució final, fent èmfasi en les competències d'anàlisi i síntesi, així com en la capacitat d'organització i planificació.
Editorial
L’alumne entra en contacte amb les diferents aplicacions del disseny editorial mitjançant l’anàlisi de casos pràctics per poder desenvolupar, de manera objectiva, la sensibilitat envers cada tipus de publicació i la capacitat de plasmar conceptes segons els paràmetres predeterminats en cada activitat proposada.
Identitat corporativa
Tractar la marca com a element identificador bàsic i aprofundir en el manual d’identitat corporativa com a eina de control per a l’aplicació de la corporativitat de la marca.
Publicitat
Conèixer els objectius que persegueix una campanya de publicitat dins el marc de la comunicació i el marketing. Presentar les diferents figures que formen part de l’equip d’una agència i les relacions que s’estableixen entre client i agència. Finalment, desenvolupar una campanya completa, en la qual cal adaptar un mateix concepte a les diferents peces gràfiques que la composen.
Packaging
El packaging és un element clau en el disseny de qualsevol producte, ja que és l’embolcall i, per tant, el primer impacte que rep el comprador. L’estudiant aprendrà a reconèixer el bon packaging, tant pel seu disseny tridimensional com pel seu disseny de superfície. Estudiarà diferents tipus de packaging com ara caixes, ampolles, embolcalls, bosses, etc. L’estudiant realitzarà, a través de diversos projectes de dissenys de packaging propis de productes molt diferents tenint en compte el mercat al qual van dirigits, la viabilitat de l’envàs, la qualitat de la comunicació sobre l’envàs i l’efectivitat comercial del conjunt.
Disseny web
L'alumne aprendrà les bases tècniques i conceptuals en el disseny i el desenvolupament de llocs web. En acabar el curs, l'alumne coneixerà les bases per ser capaç de dissenyar i desenvolupar una pàgina web estàtica i alhora funcional. L'alumne serà capaç d'organitzar la informació, planificar la navegació, dissenyar el front-end i desenvolupar un lloc web senzill mitjançant els llenguatges HTML i CSS.
Gràfica de l’entorn
En aquesta assignatura s’estudia l’aplicació del disseny gràfic a l’espai, sigui un aparador, un estand comercial, una exposició o la senyalística d’un espai. A través d’un recorregut històric, d’un repàs de diferents projectes de gràfica aplicada a l’entorn i una revisió de materials, l’alumne durà a terme un projecte en què haurà d’aplicar els coneixements adquirits en un espai en tres dimensions.
Mòdul 3 - Eines informàtiques
Espai teòric i pràctic en el qual s’ensenya l'ús de les eines informàtiques pel disseny, la maquetació i l'edició fotogràfica. L'objectiu d'aquest mòdul és que l'alumne sigui capaç de conèixer els programaris més utilitzats en disseny gràfic i en edició digital, permetran amb els quals podrà desenvolupar les diferents disciplines abordades en el diploma.
Eina I - Illustrator
S’aprèn l’ús del programa Adobe Illustrator i la comprensió de la seva utilitat com a eina creativa. Es mostra el funcionament del programari (software) per poder desenvolupar un projecte de disseny amb l’objectiu d’adquirir els coneixements en disseny vectorial.
Eina II - InDesign
Apropar l’estudiant al coneixement de les eines d’autoedició com l’InDesign amb el propòsit de poder optimitzar el procés de creació i producció amb solucions professionals per dissenyar i maquetar.
Eina III - Adobe Photoshop
El programa Adobe Photoshop és el programa líder mundial per a l’edició digital d’imatges (retoc fotogràfic, fotomuntatge d’imatges i efectes especials). És el software més utilitzat en el disseny gràfic. Es realitzaran captacions d’imatge pel seu posterior tractament digital.
Mòdul 4 - Fotografia
Aquest mòdul ofereix els principis bàsics de la fotografia des d'un punt de vista tècnic i narratiu.
Fotografia I
Aquesta assignatura proporciona als alumnes el coneixement del sistema fotogràfic (tant en el vessant analògic com en el digital), orientat bàsicament cap al control de l’execució de fotografies des del punt de vista del disseny gràfic.
Fotografia II
La construcció i crítica de les imatges serà el principi que guiarà aquesta assignatura, enfocada a capacitar l'alumne per narrar una història únicament amb l'ús d'imatges fotogràfiques.
Mòdul 5 - Tipografia
S'introdueix a l'alumne en l'estudi i l'aplicació de la lletra, en la seva història i en els seus conceptes. El mòdul aporta també les pautes per a triar una tipografia i alhora és una guia en l'exploració i creació d'una tipografia pròpia.
Tipografia I
Introducció als principis bàsics de la tipografia. La seva història (des de l'origen de l'escriptura capital romana fins als nostres dies), els seus conceptes (formals i funcionals) i les seves diferents solucions i aplicacions dins del panorama gràfic.
Tipografia II
Estudi dels elements bàsics que conformen un bon treball tipogràfic. Analitzarem treballs tipogràfics i es farem exercicis que ajudin a l’alumne a comprendre la complexitat de cada projecte.
Tipografia III
Explorar i potenciar la capacitat connotativa de la tipografia com a portadora d’identitat. Aprofundir en l’aplicació de les estructures tipogràfiques com a suport compositiu de les peces gràfiques. Resoldre enunciats conceptuals i problemes de comunicació mitjançant solucions tipogràfiques. Estimular l’experimentació tipogràfica.
Sortides i àmbits professionals
- Estudis de disseny gràfic en tots els camps professionals (editorial, packaging, identitat corporativa, multimèdia, senyalística...).
- Agències de publicitat.
- Agències de comunicació.
- Direcció artística.
- Departaments de disseny en empreses.
- Equips multidisciplinaris de disseny.
- Empreses dedicades a la senyalística.
- Empreses de comunicació multimèdia.
Professorat
Coordinació
Andrés Salvarezza
Dissenyador gràfic i fotògraf. Coordinador del Màster en Disseny Gràfic. Coordinador del Diploma en Disseny Gràfic
Coordinador del Màster en Disseny Gràfic i del Diploma en Disseny Gràfic
Coordinació
Sandra Bosch
Especialista en Brand Strategy, Service Design i Customer Experience
Coordinadora del Màster en Disseny Gràfic i del Màster en Service Design
Guillem Casino
Especialista en software per al disseny
Lucía Segurajáuregui
Dissenyadora i artista multidisciplinar
Marc Mallafré
Director creativo y director de arte publicitario
Oscar Martinez (Guayabero)
Paradiseñador y curador de exposiciones
Miquel Guri
Director creatiu i fundador de The Love Comes Foundation
Miriam Torrell
Dissenyadora gràfica
Paula Villodré
Directora d'Art
Rita Gual
Llicenciada en Belles Arts
Mònica Roselló
Llicenciada en Belles arts. Fotògrafa i artista
Àlex Gobern
Graduat en Disseny
Alejandro Pérez
Dissenyador Gràfic
David Martín
Graduat en Disseny Gràfic. Recerca en Art i Disseny
Natalia Galbán
Llicenciada en Belles arts. Experta en tractament digital de la imatge
Sandra Bosch
Especialista en Brand Strategy, Service Design i Customer Experience
Rocío Hidalgo
Grau en Disseny. Disseny Editorial. Direcció d'Art
Carlos Cabañas
Dissenyador gràfic. Tipografia
Preu
El cost total del curs 2022-2023 és de 3.130€. Preu per un any acadèmic (30 ECTS). Inclou 100€ de tases universitàries, de gestió administrativa i d’assegurances obligatòries
BAU, Centre Universitari de Disseny ofereix dues opcions de pagament de l'import total del curs:
- Pagament únic: amb un descompte del 3%
- Pagament fraccionat: consta d’un primer pagament de 880€ en formalitzar la matrícula + 9 mensualitats fixes de 250€ (d’octubre a juny).
Opció de finançament mitjançant entitats bancàries.
Per a més informació, pots posar-te en contacte amb el departament d'Administració de BAU, Centre Universitari d'Arts i Disseny, al telèfon 93 415 34 74.
Sol·licita informació
Envia'ns un missatge i ens posarem en contacte amb tu el més aviat possible.