Veure tots els màsters i els postgraus

Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives

El Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives dota als professionals de les habilitats necessàries per a dirigir equips creatius de manera eficaç, posant l'accent principalment en el disseny organitzatiu estratègic per a optimitzar la creativitat i abordar les complexitats del dinàmic panorama de la indústria creativa.

Descripció del pla d'estudis

  • Edició: 1a
  • Període lectiu: del 3 d'octubre de 2024 al 30 de juny de 2025. Presentació TFM: juny de 2025
  • Horari: dijous i divendres de 15:00 a 21:00
  • Modalitat: Presencial
  • Idioma: Anglès
  • Preu: 10.400 €
  • Titulació: Títol de Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives, atorgat per la UVic-UCC
  • Crèdits: 60 ECTS

Presentació

Els equips creatius exhibeixen característiques específiques en el seu funcionament i enfocament de treball: necessitat de llibertat i autonomia, alt grau de coneixement, baixa tolerància a l'avorriment, curiositat permanent, resistència a reconèixer el lideratge, entre altres. Encara que aquests trets distintius creen condicions favorables per a la producció creativa, també presenten demandes úniques per als qui els lideren. El màster considera aquests trets no com a problemàtics, sinó com un punt de partida.

El seu objectiu és preparar als qui s'encarreguen de liderar aquests equips amb les habilitats per a liderar individus i col·lectius, perquè puguin canalitzar l'energia cap al desenvolupament de productes o serveis, mantenint la creativitat al més alt nivell i canalitzant-la de manera productiva. Aquesta canalització implica dissenyar condicions de treball adequades que ajudin a definir processos i responsabilitats, tant de forma organitzada com flexible, tenint en compte les demandes de l'entorn.

El context de les anomenades indústries creatives sempre s'ha caracteritzat pel dinamisme, la competitivitat i la demanda, requerint una capacitat adaptativa gairebé instantània tant en els resultats com en els mètodes de treball. A més, l'impacte de la Intel·ligència Artificial (IA) continuarà causant una profunda disrupció en tots aquests processos. Aquest context, juntament amb les característiques intrínseques de l'activitat professional, fa que els coneixements pràctics i únics siguin essencials per als qui lideren i gestionen organitzacions, projectes i equips d'aquesta naturalesa, no sols per a adaptar-se, sinó també per a anticipar-se a un entorn complex i, com era d'esperar, més complex. El repte que plantegen tots aquests factors en el futur immediat fa que les competències proposades en el Màster siguin una base clau per a la gestió d'equips en qualsevol àmbit creatiu.

Programa

Mòdul 1 – Disseny d'Arquitectura Organitzativa

Mòdul 2 – El Rol de Lideratge

Mòdul 3 – Gestió d'Equips i Dinàmiques de Grup

Mòdul 4 – Processos de Canvi i Transformació

Mòdul 5 – Capacitat Política 

Mòdul 6 – Processos Creatius i d'Innovació

Mòdul 7 – Lectura sistèmica de l'entorn 

Mòdul 8 – Treball final de màster

Programa

Mòdul 1 – Disseny de l’arquitectura organitzativa

Connectar les condicions de l’entorn i la seva complexitat amb l’estat i amb les potencialitats de l’organització, tenint en compte la complexitat de l’entorn i el tipus de projecte.

  • Característiques de l’organització creativa
  • Dimensions de la complexitat
  • L’anàlisi de causalitat circular i sistémica
  • Gestió de projectes: camí crític, Agile (Scrum, Canvas, Crystal, DSDM)
  • Paper de la governança
  • Enfocs de disseny: estructural, processual, de viabilitat.

Mòdul 2 – El rol de lideratge

Identificar les tendències inconscients en l’exercici del lideratge, connectant-les amb les dinàmiques organitzatives i la tasca a desenvolupar.

  • Lideratge, poder i autoritat
  • Dinàmiques organitzatives d’equips creatius
  • Rol-persona-sistema i Representacions Imago-Afectives (RIA’s)
  • Anàlisi del propi rol i efectes en els equips i resultats
  • La distància òptima en situacions d’ansietat o dificultat.

Mòdul 3 – La gestió d’equips i dinàmiques grupals

Intervenir efectivament en les dinàmiques grupals que incideixen en el desenvolupament dels projectes i mobilitzar aquelles dinàmiques que són afavoridores.

  • Fenòmens grupals i la seva gestió
  • Rols inconscients en un equip de treball
  • La “Capacitat Negativa” per gestionar situacions conflictives
  • Tipus d’intervencions per reconduir la tasca
  • Direcció de reunions i metodologies de treball col.laboratiu.

Mòdul 4: Processos de canvi i transformació

Adquirir les capacitats i metodologies per impulsar i acompanyar de forma efectiva els processos complexes de transició del projecte i canalitzar les resistències en favor de la nova orientació.

  • Característiques d’un procés de transformación
  • Tipologies de resistències, manifestacions i la seva canalització
  • El paper de la narrativa com a eina de creació de sentit
  • Condicions participatives en processos de canvi
  • Paradigmes conceptuals d’enfocs sobre el canvi.

Mòdul 5 – Capacitat política

Identificar el mapa polític dels stakeholders del projecte, les seves interaccions i les fons d’influència i poder, tot elegint les estratègies més apropiades.

  • L’impacte dels stakeholders en el desenvolupament d’un projecte
  • Metodologies d’identificació de les àrees d’interès i influència política
  • La representació política i la seva funció
  • Les tàctiques i estratègies d’influència.

Mòdul 6 – Els processos creatius i d’innovació

Estimular el potencial creatiu de l’organització i una cultura d’innovació entre els membres de l’organització, convertint-ho en una pràctica de funcionament intern habitual.

  • La innovació com a procés i implicacions organitzatives
  • Fases i estats d’un procés creatiu
  • La capacitat per gestionar-se en moments d’incertesa i ambivalència
  • La gestió de contradiccions com a eina d’eclosió d’oportunitats
  • La funció de la creativitat en els equips creatius.

Mòdul 7 – Lectura sistèmica de l’entorn

Construir una panoràmica sistèmica de l’entorn i les tendències de futur, practicant metodologies propositives de la identitat organitzativa.

  • Coneixement del públic objectiu i noves metodologies d’observació (Buyer Persona, Customer Journey, Customer Experience, Funnel de Conversió)
  • Les comunitats: nous models de relació amb els clients
  • Enfocs conceptuals i metodològics estratègics
  • Metodologies per configurar la contribució social i de negoci
  • Amenaces i oportunitats de la I.A.

Mòdul 8 – Projecte Final de Màster

Aquest treball proposa una reflexió-acció creativa del participant en base a una situació organitzativa que permeti integrar els marcs conceptuals i metodològics treballats, al temps que s’interrelaciona amb la pròpia experiència del participant.

Professorat

Jaume Benavent Guardia, Expert en l’exercici del rol de lideratge en organitzacions. Director de Projectes de l’Institut Innova.
Joan Roma i Vergés, Expert en processos de desenvolupament i transformació en organitzacions creatives. President de l’Institut Innova.
Jaume Benavent Guardia, Expert en l’exercici del rol de lideratge en organitzacions. Director de Projectes de l’Institut Innova.

Jaume Benavent Guardia

Expert en l’exercici del rol de lideratge en organitzacions. Director de Projectes de l’Institut Innova.

Joan Roma i Vergés, Expert en processos de desenvolupament i transformació en organitzacions creatives. President de l’Institut Innova.

Joan Roma i Vergés

Expert en processos de desenvolupament i transformació en organitzacions creatives. President de l’Institut Innova.

Sandra Carrau Pascual, Experta en dinàmiques grupals per a equips creatius. Sòcia-Consultora de l’Institut Innova.

Sandra Carrau Pascual

Experta en dinàmiques grupals per a equips creatius. Sòcia-Consultora de l’Institut Innova.

Lluís Chico Roca, Desenvolupament de negoci internacional

Lluís Chico Roca

Desenvolupament de negoci internacional

Fernando Leeson Martínez, Expert en disseny d’estructures organitzatives. Soci-Cofundador de l’Institut Innova.

Fernando Leeson Martínez

Expert en disseny d’estructures organitzatives. Soci-Cofundador de l’Institut Innova.

Nani Marquina, Dissenyadora de catifes i fundadora de la seva marca homònima.

Nani Marquina

Dissenyadora de catifes i fundadora de la seva marca homònima.

Asun Panero, Directora Creativa i Desenvolupament de Producte a Nusa Studio.

Asun Panero

Directora Creativa i Desenvolupament de Producte a Nusa Studio.

Dani Reyes Vilaplana, Expert en metodologies d’identitat organitzativa. Dir. d’Innovació i Recerca, CCMA (TV3 i Catalunya Ràdio).

Dani Reyes Vilaplana

Expert en metodologies d’identitat organitzativa. Dir. d’Innovació i Recerca, CCMA (TV3 i Catalunya Ràdio).

Marc Roma, Director creatiu i de negoci d’Abacus Idea, àrea de continguts de la cooperativa Abacus.

Marc Roma

Director creatiu i de negoci d’Abacus Idea, àrea de continguts de la cooperativa Abacus.

David Sierra Lozano, Expert en visió estratègica organitzativa. Soci-Consultor de l’Institut Innova.

David Sierra Lozano

Expert en visió estratègica organitzativa. Soci-Consultor de l’Institut Innova.

Joan Teixidor, Sociòleg i fotògraf. Facilitador de processos creatius. Soci-cooperant de l’Institut Innova.

Joan Teixidor

Sociòleg i fotògraf. Facilitador de processos creatius. Soci-cooperant de l’Institut Innova.

Amaru Zeas-Sigüenza, Cineasta i Director d'Art

Amaru Zeas-Sigüenza

Cineasta i Director d'Art

Empresa Afiliada

El Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives ha estat creat i dissenyat per Innova, Institut per a la innovació organitzativa i social, i s'engloba dins de la línia d'activitats d'aprenentatge que ve desenvolupant des de 1994 entorn del tema de la transformació organitzacional. L'Institut fa costat a organitzacions i equips creatius en els seus processos de transició, oferint-los consultoria, assessorament de rols, desenvolupament de capacitats i disseny organitzacional, a través d'una perspectiva sistèmica i gestió de la complexitat.

​​Innova. Institut per a la Innovació organitzativa i social

Sortides professionals

El programa s’adreça a professionals que assumeixen o volen preparar-se en rols de lideratge d’organitzacions de diferents àmbits creatius, com per exemple: gestió cultural, producció creativa i ardstica, direcció d’experiències de clients, direcció d’art i d’art interactiu, organització i planificació d’esdeveniments, direcció de publicitat, emprenedoria de projectes, direcció de projectes d’equips ad hoc de professionals creatius, direcció de RRHH en organitzacions de professionals creatius, direcció d’experiències d’usuaris i direcció de comunicació/social media.

Cost

Cost total del curs: 10.400 €

El cost total inclou un import de 200 € corresponent a las taxes universitàries, la gestió administrativa i les assegurances obligatòries.

Modalitats de pagament

S’ofereixen diferents modalitats de pagament:

  • Pagament únic

  • Pagament fraccionat, en 3 pagaments diferents:

    • 1r pagament, que es realitza en formalitzar la matrícula: 40% del cost del curs excloent les taxes. A l’import resultant s’afegeixen els 200 € corresponents a les taxes universitàries

    • 2n pagament, abans del 5 de novembre: 30% del cost del curs excloent les taxes

    • 3r pagament, abans del 5 de gener: 30% del cost del curs excloent les taxes

Es beneficien d'un 10% de descompte en qualsevol dels cursos els estudiants i ex estudiants de BAU que hagin superat com a mínim el 50% dels crèdits propis de la titulació de Grau, Graduat Superior en Disseny o Diploma en Disseny Gràfic, o el 100% dels crèdits propis de qualsevol de les titulacions de Màster o diplomes de Postgrau.

Més informació sobre beques i ajuts.

Informació del procés d’inscripció.

Normativa acadèmica de màsters i postgrau de BAU.

Descarrega el catàleg

Escriu les teves dades i t'enviarem un correu amb el catàleg sobre el Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives.