Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis, personalitzar i analitzar la navegació i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració i més informació a la política de cookies
Acceptar
Tornar al Grau en Disseny

Història de la Moda II

Un recorregut històric i documental per les maneres de vestir durant els segles XX i XXI que proporcionarà les eines per conèixer els elements de la indumentària que ha definit les diferents dècades, i també el desenvolupament del sistema de la moda moderna i els seus principals representants.

  • Estudi: Grau en Disseny
  • Crèdits: 6 ECTS
  • Curs: Tercer curs
  • Tipus: Optativa
  • Menció: Disseny de Moda
  • Codi de l'assignatura: GDVM83

Continguts

1. La Belle époque (1900-1914)

  • El 'demi-monde', motor de la moda
  • La silueta a 'S' i la línia Directori.
  • Els Ballets Russos i la moda.
  • La anglomania masculina.
  • Les noves indumentàries esportives
  • L'estil bohemi.
  • La moda de les avantguardes artístiques.

2. La Primera Guerra Mundial (1914-1919)

  • El nou estil femení.
  • El cinema i la dansa, creadors d'estil

3. Els anys 20

  • 'Garçonnes' i 'Oxbridges', els nous models.
  • La modernitat de la moda.
  • La indústria americana de la moda.

4. Els anys 30

  • El retorn al classicisme.
  • Hollywood, la fàbrica de somnis.
  • Surrealisme fotogràfic versus realisme.
  • El crac de NY i l'alta costura
  • El 'London cut'
  • L'estètica gàngster
  • La nova indumentària estiuenca.

5. Els anys 40

  • La Segona Guerra Mundial (1939-1945)
  • L'estil militar
  • El 'american look'
  • Les primeres modes marginals: zoots i zazous
  • El Teatre de la Moda
  • Els escàndols de la moda: el New Look al biquini
  • Del 'ready to wear' al 'prêt-à-porter'

6. Els anys 50

  • La dècada del conformisme
  • El retorn al glamour
  • El naixement del sportswear
  • Les noves estratègies de l'alta costura
  • Savile Row i Brioni
  • El casual
  • La joventut com a model: beats, existencialistes, cowboys de ciutat, rockers i TEDS

7. Els anys 60

  • La revolució generacional de la moda
  • El desenvolupament del prêt-à-porter
  • El 'swinging London' i les noves botigues
  • La 'Peacock Revolution'
  • Joventut, moda i música, claus de la dècada
  • Mods, hippies i psicodèlics

8. Els anys 70

  • El desordre de la moda
  • L'aparició del kitsch
  • La moda disc
  • L'auge del sportswear
  • Les tendències de la fotografia de moda
  • Les noves actituds masculines.
  • El 'made in Italy'
  • La descomposició mod: skinheads i glams
  • El punk

9. Els anys 80

  • La societat de l'espectacle i les top models
  • La dona, entre el 'business dress' i el glamour.
  • El retorn de l'alta costura
  • Orient versus Occident: els japonesos
  • La deconstrucció i els 'Sis d'Anvers'
  • La nova androgínia
  • La silueta masculina: entre la desestructuració i el neoclassicisme.
  • La música com a referent: dels new romantics a l'hip-hop

10. Els anys 90

  • Globalització i moda
  • El minimalisme, triomf 'made in USA'
  • Roba de 2ª mà, vintage i costumització
  • L'efecte belga.
  • La moda com a estil de vida
  • Els holdings de luxe
  • El fenomen Zara

11. L'era de les Marques 00-10

  • Segle XXI i la moda
  • Internet i el llogaret global: retail en línia
  • Moda low-cost i l'acceleració del sistema
  • De la univocalidad al diàleg a la moda: del social mitjana al "fes-ho tu mateix"
  • El revival, hipsters i "el gust"

12. La revolució tecnològica 10-20

  • Hibridació del sistema de la moda.
  • Tecnologia i Artesania
  • Futurismos, nostàlgia i creativitat.
  • Els dissenyadors de moda i els nous reptes.

13. Monogràfics.

  • Els pioners
  • Marià Fortuny, Paul Poiret, Coco Chanel, Madeleine Vionnet, Elsa Schiaparelli
  • L'esplendor de l'alta costura
  • Cristóbal Balenciaga, Christian Dior
  • L'estil americà
  • Clara McCardell, Roy Halston, Calvin Klein, Donna Karan, Ralph Lauren
  • Els rebels
  • Yves Saint Laurent, Pierre Cardin, André Courrèges, Paco Rabanne
  • Made in Italy
  • Giorgio Armani, Gianni Versace, Gucci, Miuccia Prada
  • Políticament incorrectes
  • Vivienne Westwood, Jean-Paul Gaultier, John Galliano, Alexander McQueen
  • Els japonesos
  • Rei Kawakubo, Yohji Yamamoto, Issey Miyake
  • El referent belga
  • Martin Margiela i els sis d'Anvers.
  • El nou concepte dissenyador / director creatiu S. XXI
  • Marc Jacobs, Tom Ford

Resultats d'Aprenentatge

Detecta necessitats reals o especular sobre nous escenaris i avaluar els resultats de forma analítica i crítica.
Planteja propostes creatives que solucionin necessitats existents i / o en creïn noves de forma respectuosa amb els usuaris i l'entorn.
Reuneix i interpreta dades i informacions rellevants sobre les que fonamentar quan és precís i pertinent, les reflexions d'assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit deldisseny.
Assumeixs diferents responsabilitats en el treball individual col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts.
Raona críticament la història de la moda com una font innagotable de recursos per aldesenvolupament de creativitat actual.
Identifica el naixement i desenvolupament de la indústria de la moda, les sevesprincipals representants i mecanismes objectius d'acció.
Comprèn l'origen de les marques de moda i entén conceptualment les seves propostes de moda cada temporada.

Competències Específiques

CE1. Analitza críticament i avaluar les implicacions i les conseqüències de les  propostes plantejades en els projectes de disseny, tant propis com aliens,  per tal d’adequar-los al context social, econòmic, polític i cultural tractat.

CE2. Integra els coneixements i els plantejaments de referents culturals, artístics i  històrics específics del disseny en l’exercici de la pràctica dels projectes de disseny de manera creativa i innovadora.

CE4. Aplica metodologies d’investigació adequades i variades segons l’objecte d’estudi, tant en la gestió del coneixement com en l’experimentació i la producció formal que responguin a inquietuds acadèmiques i professionals.

Avaluació

1.- Examen.- (2) Tipus Test [40 preguntes, quatre possibilitats de resposta, una sola correcta].
Com que és una assignatura teòrica, els exàmens són excloents de matèria i s'han d'aprovar tots dos per fer la mitjana. *

2.- Treball .- (1) Treballs relacionats amb temàtiques exposades en els mòduls del programa.
Amb una base historicista, l'alumne haurà de materialitzar el contingut en un suport a designar. **

3.- Projecte.- (1) Treball final. Multiformat. *

* Dia de lliurament i presentació d'examen convingut amb el professor.
** Es tindrà en compte l'actitud de l'alumne, l'assistència a classe i la participació.

Nota Final EX. (70%), T. P. (30%)