Màster Universitari en Design Research

Taller Estampa

Col·lectiu audiovisual experimental

Activitat i/o trajectòria professional

Col·lectiu de realitzadors, programadors i investigadors que treballa en els àmbits de l’audiovisual experimental i els entorns digitals. La seva pràctica es basa en una aproximació crítica i arqueològica a les tecnologies audiovisuals, en la investigació de les eines i ideologies de la intel·ligència artificial i en els recursos de l’animació experimental. Les seves peces s’han pogut veure en museus, centres d’art i festivals com el CCCB, La Capella o Ars Electronica; formen part de col·leccions com la de la Fundació Banc Sabadell o Hamaca i han rebut premis com el Laus d’Or.

Investigació

Els darrers anys, Estampa està desenvolupant una línia de creació basada en investigar les eines i ideologies de la intel·ligència artificial. Aquest interès sorgeix del projecte El mal alumne. Pedagogia crítica per a intel·ligències artificials (2017-2018), centrat majoritàriament en la visió artificial, i s’ha estès en projectes sobre la generació d’imatges (Espais latents. Imaginacions maquíniques, 2018), de text (M’has parlat i t’he dit que et vaig dir que no et digui, amb Irene Solà, 2019 i Estrafet. Eloqüència i polifonia per a xarxes neuronals), al voltant de les mitologies contemporànies i arcaiques de la predicció (Auspicis, 2019) o sobre les paradoxes entre el control i l’anonimat digital (Omplir segons contingut, 2020).  Les darreres peces d’aquesta línia de treball són la instal·lació Espècies marcianes per a l’exposició Mart. El mirall vermell (2021, CCCB) o el projecte Cambres fosques de la ideologia (2021, Ars Electronica).

Publicacions

  • El mal alumne. Pedagogia crítica per a intel·ligències artificials. Barcelona: La Capella–Ajuntament de Barcelona, 2018. Autoria col·lectiva d’Estampa.
  • Albalat, Roc i Marzo, J. L. (2021). «La entrada de la IA en la querelle de lo falso. Una aproximación al arte generativo y al estatus de la ficción.» Anuario del Departamento de Historia y Tería del Arte de la Universidad Autónoma de Madrid, vol. 33.
  • «Acceleracions: del podfast a la projecció», CCCBLab. Investigació i innovació en cultura, 13 de juliol de 2021. Autoria col·lectiva d’Estampa
  • «Notas sobre el algoritmo», A*Desk, 23 de novembre de 2020. Autoria col·lectiva d’Estampa, escrit amb una xarxa GAN de generació de text
  • Pitarch, Daniel: «De nuevo lo viejo y lo nuevo de nuevo» dins Imágenes, un dominio público. Barcelona: CCCB, 2020, pp. 115–125.
  • «The bad student. Critical pedagogy for artificial intelligences.» dins After Post-Truth. Interface Politics 2nd International Conference. J. Marzo, ed. Barcelona: Gredits, Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social, 2019. pp. 243-258. Autoria col·lectiva d’Estampa.
  • «El mal alumne», CCCBLab. Investigació i innovació en cultura, 18 de març de 2019. Autoria col·lectiva d’Estampa
  • Walter Benjamin: Escritos sobre cine. Edició i estudi introductori de Daniel Pitarch. Madrid: Editorial Abada, 2017.
  • Pitarch, Daniel i Pons, Jordi: «History of a Fantascope: A Device for Education in Nineteeth-Century Girona» Early Popular Visual Culture. Vol. 15, Issue 1, 2017, p. 83-99.
  • Albalat, Roc: «Contenedores que vomitan recogedores.» Inmaterial 02. Diseño y Transformación: Perspectivas críticas. M. Martínez, E. Rispoli, eds. Barcelona: Bau, Centre Universitari de disseny de Barcelona, 2016, pp. 13-32.
  • Albalat, Roc: «La ciutat com a interfície» dins Interface politics. 1st Internacional Conference 2016. T. Martínez, J. Marzo, eds. Barcelona: Gredits, Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social, 2016, pp. 225-240.
  • Pie, Marcel «L’animació experimental fora del dispositiu de la sala cinematogràfica» dins Impressió expandida. Barcelona: UB, MICIN, Fondos FEDER, 2011, p. 14

Obra

  • Especies marcianes (2021). Instal·lació audiovisual amb eines d'intel·ligència artificial per a l’exposició Mart. El mirall vermell al CCCB
  • The Process of Seeing (2021, 7 min). Vídeo-assaig per a l'Associació Catalana de Crítica d'Art
  • BCN 1965-1975. Una mirada des de la intel·ligència artificial (2021) Exposició al Castell de Montjuïc (ICUB).
  • Smile! You are out of camera (2020). Instal·lació en línia per a Getxophoto (Festival Internacional de Imagen).
  • Termes i condicions (2020). Recerca artística, col·lecció de vídeos i texts.
  • 3409 Worker (2020, 5 min.). Audiovisual.
  • Omplir segons contingut (Termes i condicions 1) (2020). Acció i sèrie de fotografies i documents. Encàrrec de creació del programa DONE4 de Foto Colectània.
  • ¿Qué es lo que ves, YOLO9000? (2019, 14 min). Vídeo-assaig. Producció: Soy Cámara–CCCB
  • Auspicis (2019). Instal·lació, sèrie fotogràfica i publicació.
  • Estrafet. Eloqüència i polifonia per a xarxes neuronals (2019). Recerca artística, col·lecció de texts i vídeos.
  • M’has parlat i t’he dit que et vaig dir que no et digui (Estampa i Irene Solà, 2019). Intercanvi epistolar i performance. Encàrrec de Swab Performance.
  • Deep Blue Rhapsody (Estampa, Josep Pedrals, Maria Farràs i Eulàlia Guarro, 2019). Espectacle en directe de generació de text. Festival Kosmopolis 2019.
  • Espais Latents. Imaginacions Maquíniques (2018). Recerca artística, col·lecció de vídeos i interactius.
  • Vomitorios (2018, 20 min.). Vídeo-assaig. Producció: Soy Cámara–CCCB.
  • El mal alumne. Pedagogia crítica per a intel·ligències artificials (2017-2018). Recerca artística sobre intel·ligència artificial, col·lecció de vídeos, instal·lació i interactius. Convocatòria Barcelona Producció 2017-18
  • Luz y calle (2017, 15 min.). Vídeo-assaig. Producció: Soy Cámara–CCCB.
  • Rostro y código (2016, 15 min.). Vídeo-assaig. Producció: Soy Cámara–CCCB.
  • Speech Success (2015). Interactiu en línia. Convocatòria Interactive Haiku, Arte.tv and the National Film Board of Canada.

Premis

Els projectes d’Estampa han estat seleccionats en diverses convocatòries i beques de producció artística. Entre d’altres, han rebut o han estat seleccionats a les "Beques per a la recerca i la innovació en els àmbits de les arts visuals" de la Generalitat de Catalunya, les «Beques de producció-investigació» (2021) de l’Institut Ramon Llull, New Art Foundation, UOC, La Caldera i Hangar dins Ars Electronica, la convocatòria UNZIP–El Prat (2019) o a la convocatòria Barcelona Producció–La Capella (2017-18). L’espectacle Deep Blue Rhapsody (2019) ha estat guardonat amb el Premi Lletra 2019 i les animacions realitzades per al documental El escritor de un país sin librerías (2019) amb el Laus d’Or.

 

tallerestampa.com