Aquest lloc utilitza cookies propies i de tercers per millorar la teva experiéncia a la pàgina. Per habilitar o restringir les cookies actives o per obtenir mes informació, fes click en personalitzar la configuració.
Accepto totes les cookies
Màster Universitari en Disseny

Daniel Pitarch

Doctorand. Llicenciat en Comunicació Audiovisual. Investigador en cultura audiovisual.

Titulacions i formació acadèmica

  • Doctorand en el programa Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura de la UdG
  • DEA en Comunicació Audiovisual per la UPF
  • Llicenciat en Comunicació Audiovisual per la UPF

Activitat i/o trajectòria professional

Membre d’Estampa, un col·lectiu de realitzadors, programadors i investigadors que treballa en els àmbits de l’audiovisual experimental i els entorns digitals. Estampa ha realitzat projectes dins de programes com Barcelona Producció–La Capella i ha rebut encàrrecs de creació del CCCB o de Foto Colectània. Com a docent imparteix diferents assignatures sobre pràctica i història dels mitjans audiovisuals a la UdG i al Grau en Arts i Disseny de l’Escola Massana. És investigador independent en cultura audiovisual.

Investigació

Els darrers anys, Estampa està desenvolupant una línia de creació basada en investigar les eines i ideologies de la intel·ligència artificial. Aquest interès sorgeix del projecte El mal alumne. Pedagogia crítica per a intel·ligències artificials (2017-2018) i s’ha estès en projectes sobre la generació d’imatges (Espais latents. Imaginacions maquíniques, 2018), de text (M’has parlat i t’he dit que et vaig dir que no et digui, amb Irene Solà, 2019) o al voltant de les mitologies contemporànies i arcaiques de la predicció (Auspicis, 2019).
Com a investigador independent estudia les tecnologies i cultures audiovisuals, actuals i històriques, amb una perspectiva d’arqueologia dels mitjans. Ha realitzat recerca sobre la cultura audiovisual del s. XIX, el cinema dels primers temps, els discursos utòpics de la teoria cinematogràfica d’entreguerres i l’animació experimental.

Publicacions

  • El mal alumne. Pedagogia crítica per a intel·ligències artificals Barcelona: La Capella–Ajuntament de Barcelona, 2018. Autoria col·lectiva d’Estampa
  • Walter Benjamin: Escritos sobre cine. Edición y estudio introductorio de Daniel Pitarch. Madrid: Editorial Abada, 2017
  • Impreciso, difuso, bárbaro. Montaje de citas sobre Cabezas Cortadas de Glauber Rocha a Concreta, no 12 Otoño 2018, p. 54-67. Co-autoria amb Manuel Asín
  • Transformar la pizarra en una pantalla blanca: linternas mágicas y fantasmagorías en los institutos españoles del siglo XIX a Fonseca, Journal of Communication, Ediciones Universidad de Salamanca, núm. 16, 2018, p. 81-102
  • History of a Fantascope: A Device for Education in Nineteeth-Century Girona a Early Popular Visual Culture. Vol. 15, Issue 1, 2017, p. 83-99. Co-autoria amb Jordi Pons
  • L’Autre Ciel: essai de lecture d’un texte inédit de Jean Epstein dins Jean Epstein. Actualité et postérités Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2016, p. 71-84
  • Segundo de Chomón y el truco cinematográfico dins Intermedios. La cultura escénica en el primer tercio del siglo XX español. Madrid: Acción Cultural Española, AC/E, Centro Cultural Conde Duque, 2016, p. 46-55
  • Estetas neurasténicos y máquinas fatigadas en la teoría de Jean Epstein a Archivos de la Filmoteca, núm. 63, octubre 2009

Obra

¿Qué es lo que ves, YOLO9000? (Estampa, 2019, 14 min).  Vídeo-assaig. Producció: Soy Cámara–CCCB
Auspicis (Estampa, 2019). Instal·lació, sèrie fotogràfica i publicació.
Estrafet. Eloqüència i polifonia per a xarxes neuronals (Estampa, 2019). Investigació artística i col·lecció de texts i vídeos.
M’has parlat i t’he dit que et vaig dir que no et digui (Estampa i Irene Solà, 2019). Intercanvi epistolar i performance. Encàrrec de Swab Performance.
Deep Blue Rhapsody (Estampa, Josep Pedrals, Maria Farràs i Eulàlia Guarro, 2019). Espectacle en directe de generació de text. Festival Kosmopolis 2019.
Espais Latents. Imaginacions Maquíniques (Estampa, 2018). Col·lecció de vídeos i interactius.

Premis

Estampa ha rebut diferents beques de creació com les "Beques per a la recerca i la innovació en els àmbits de les arts visuals" (2018 i 2019) de la Generalitat de Catalunya o els “Ajuts a la producció i recerca Telenoika” (2012) i els seus projectes han estat seleccionats en convocatòries com Barcelona Producció–La Capella (2017-2018) o UNZIP–El Prat (2019). L’espectacle Deep Blue Rhapsody ha estat guardonat amb el Premi Lletra 2019.

 

tallerestampa.com