Grau en Belles Arts

Daniel Pitarch

Doctor. Investigador i artista.

Titulacions i formació acadèmica

  • Doctor en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura per la Universitat de Girona, 2021
  • Diploma d'Estudis Avançats (DEA) a Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra, 2006
  • Llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra, 2002

Activitat i/o trajectòria professional

Membre del col·lectiu artístic i estudi Estampa, que treballa als camps de l'audiovisual experimental i dels entorns digitals, amb una perspectiva crítica i arqueològica. Realitzen peces de vídeo-assaig, animació experimental, accions en línia, escriptura o instal·lació. En els darrers anys han desenvolupat una línia de treball centrada en els usos i ideologies de la intel·ligència artificial.

Com a investigador, a més del treball al col·lectiu Estampa, se centra en la història de l'audiovisual en un sentit expandit, entenent-ho dins de la història de la cultura visual i de la tecnologia.

Ha impartit docència en graus d'art, comunicació o història de l'art.

Investigació

La seva investigació individual se centra en la història de l'audiovisual. Ha treballat sobre la recepció cultural del cinema a les primeres dècades del segle XX i en el període d'entreguerres, quan és un nou mitjà que atrau un pensament utòpic sobre la tecnologia. En aquesta línia s'inscriu la seva tesi doctoral sobre els escrits del cineasta i teòric Jean Epstein o l'edició dels escrits sobre cinema de Walter Benjamin per a l'editorial Abada. També investiga a l'àmbit de l'arqueologia dels mitjans, particularment en el context hispànic ia partir de fonts d'arxiu. També ha investigat el cinema d'animació experimental (en un àmbit no acadèmic, per exemple, en el context de Xcèntric i Aula Xcèntric del CCCB) i col·laborat en projectes de la Filmoteca de Catalunya.

El col·lectiu Estampa treballa des de la investigació artística i ha presentat els seus projectes sobre les tecnologies de la IA en espais acadèmics (Uniarts Hèlsinki o UNAM Mèxic, entre d'altres), en contextos de divulgació (CCCBlab), artístics (A*Desk) o per editorials com Caixa Negra o Com Edicions.

Publicacions

  • De nou el vell i el nou de nou” a Imatges, un domini públic Barcelona: CCCB, 2020
  • El mal alumne. Pedagogia crítica per a intel·ligències artificals. Autoria col·lectiva d'Estampa. Barcelona: La Capella–Ajuntament de Barcelona 2018
  • Walter Benjamin Escrits sobre cinema. Edició i estudi introductori de Daniel Pitarch. Madrid: Editorial Abada, 2017
  • History of a Fantascope: A Device for Education in Nineteenth-Century Girona a Early Popular Visual Culture
  • L'Autre Ciel: essai de lectura d'un text inèdit de Jean Epstein a Jean Epstein. Actualité et posterités Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2016

Obra

  • Imatges hostes, Estampa, 2022. Convocatòria Immaterial 2021, Tabakalera (Donostia) – Exposició El que és possible i el que no a La Capella dins ISEA 2022
  • Espècies marcians, Estampa, 2021. Exposició Mart. El mirall vermell, CCCB
  • Auspicis, Estampa, 2019. Convocatòria UNZIP–El Prat, projectes deslocalitzats
  • Què és el que veus, YOLO9000?, Estampa, 2019. Vídeo-assaig per al canal “Sóc càmera” del CCCB
  • El mal alumne. Pedagogia crítica per a intel·ligències artificials, Estampa, 2018. Convocatòria Barcelona Producció 2017-2018

Premis

  • Beca Barcelona Crea 2021, modalitat Art i ciència. Estampa. Projecte: Dicroics (òptica)
  • Beques de producció-investigació d'Institut Ramon Llull, New ArtFoundation, UOC, La Caldera i Hangar – Ars Electronica, 2021. Estampa. Projecte: Cambres fosques de la ideologia
  • Beca per a la recerca i la innovació als àmbits de les arts visuals de la Generalitat de Catalunya. 2021. Projecte: Noves formes de l'audiovisual experimental: The Vertigo of... + Please read them…
  • Beca per a la recerca i la innovació als àmbits de les arts visuals de la Generalitat de Catalunya. 2019. Estampa. Projecte: Estrafet. Eloqüència i polifonia per a xarxes neuronals

 

 

tallerestampa.com