Taller d’experimentació. Laboratori analògic: Cinema

Adriana Vila

Doctora. Cineasta i artista.

Titulacions i formació acadèmica

  • Doctorat en Estudis Avançats en Antropologia (Universitat de Barcelona)
  • Màster en Antropologia i Etnografia (Universitat de Barcelona)
  • Llicenciatura en Humanitats (Universitat de Salamanca)

Activitat i / o trajectòria professional

Cineasta, artista i antropòloga dedicada a la creació i la docència. La seva obra es desplaça entre l'estudi etnogràfic reflexiu, el documental híbrid i l'experimentació fílmica, principalment en Super8 i 16mm, amb la creació de peces monocanal, instal·lacions i performance. Cofundadora del laboratori de cinema analògic i independent de Barcelona Crater-Lab (crater-lab.org), on combina la seva feina de curadoria, docència i creació de cinema experimental. Ha estat docent convidada en diferents institucions universitàries, artístiques i cinematogràfiques a Europa, Estats Units i Amèrica Llatina, on ha impartit classes de pràctiques de cinema de no-ficció i de laboratori fílmic. A Espanya ha col·laborat, entre d'altres amb, EQZE, UNED, UOC, ESCAC, CSIC, UB, Aula Xcèntric CCCB i BAU.

Recerca

La seva tesi doctoral s'aproxima i qüestiona els conceptes i pràctica de metodologies acte-etnogràfiques i experimentals, autoria, construcció biogràfica, memòria, imaginaris i representació en la composició d'un retrat fílmic.

  • Coordinadora del seminari: El laberint de la Mirada. Jornades de discussió al voltant de la imatge en la investigació etnogràfica: reflexions teòriques i problemàtiques pràctiques. Universitat de Barcelona-Can Serrat.
  • Coordinadora i moderadora de curs: El mitjà audiovisual com a eina d'investigació social. Fundació CIDOB. Programa de dinàmiques interculturals.
  • En els últims 10 anys ha desenvolupat diferents investigacions creatives al voltant de les pràctiques experimentals de laboratori fotoquímic.

Publicaciones

  • Fragmentos-collage de un diario de frustraciones etno-cinematográficas. A LAAV_Laboratorio de Antropología Audiovisual Experimental. Serie Acerca de la imposibilidad de un cine antropológico. Edició en línia, 2019
  • “In-Between Ethnography and Filmmaking: Field Notes and Rituals behind the Frame”. A Anthropology Now, 9:1, 34-47, 2017
  • El medio audiovisual como herramienta de investigación social. Documentos CIDOB. Dinámicas Interculturales; 12, 2008

Obra

  • Desde el subtierro. From the under-exile (2020, performance fílmica)
  • Visión Intertropical (2018, curt experimental)
  • Del acto de recordar: una constelación de observaciones (2016, instal·lació),
  • Incluso el silencio es causa de tormenta (2016, performance fílmica),
  • Belén (2016, llarg documental)

Premis

Per la realització i projecció de les seves peces ha guanyat diferents beques de producció, residència artística, subvencions artístiques i cinematogràfiques per part de: OSIC, Beques per a la Recerca i la Innovació a els àmbits de les arts visuals, Institut Ramon Llull, Centre de Creació i Pensament Contemporani Can Xalant, Consell Nacional de la Cultura i de les Arts de Catalunya, Centro Nacional Autónomo de Cinematografía de Venezuela, Instituto Cervantes, Spain and Culture San Francisco,  Acción Cultural Española, y fondo Ibermedia.

 

www.adrianavilaguevara.com