Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis, personalitzar i analitzar la navegació i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració i més informació a la política de cookies
Acceptar
Veure tots els màsters i els postgraus

Postgrau en il·lustració

El postgrau aborda i aprofundeix en la il·lustració com un element rellevant en la comunicació visual contemporània. La seva presencia en els mitjans de comunicació es diversifica en diferents àmbits i colonitza nous suports.

  • Edició: 9ª edició
  • Període lectiu: Del 17 d'octubre de 2018 a maig 2019. Presentació TFP: juny de 2019
  • Horari:
    • Grup A (grup complet): Dilluns i dimecres de 15:45 h a 18:45 h
    • Grup B: Dilluns i dimecres de 19 h a 22 h
  • Modalitat: Presencial
  • Idioma: Espanyol
  • Preu: 3.765 €
  • Titulació: Diploma de Postgrau en Il·lustració atorgat per la UVic-UCC
  • Crèdits: 30 ECTS

Presentació

El postgrau aborda i aprofundeix en la il·lustració com un element rellevant en la comunicació visual contemporània. La seva presencia en els mitjans de comunicació es diversifica en diferents àmbits i colonitza nous suports.

La il·lustració és també un valuós mitjà d'expressió artística i un llenguatge universal per a la difusió d'idees amb múltiples aplicacions i funcions: de l'ornamentació a l'opinió i informació així com a la inducció a la lectura.

L'àmbit professional en el qual desenvoluparà l'activitat professional un il·lustrador comprèn diferents àrees de la comunicació: publicitat, premsa, literatura, disseny, aplicació a producte, nous formats audiovisuals.

Durant el postgrau s'aprofundirà en les funcions de la il·lustració i els seus principals àmbits i aplicacions així com en la figura de l’il·lustrador i la funció del seu treball com a proveïdor d'informació, generador de tendències, crític, historiador o testimoni gràfic que deixa constància del que ha succeït  en un determinat moment.

Objectius

La finalitat del postgrau és analitzar els diferents àmbits, usos i aplicacions de la il·lustració que el mercat requereix així com aprofundir, tant en qüestions tècniques com conceptuals, a la recerca d'un llenguatge propi.

Pla d'estudis

El posgrado se articula en 8 módulos que describen las diferentes categorías y funciones de la ilustración, y concluye con un Proyecto Final de Estudios. En los módulos se desarrollarán contenidos teóricos y prácticos con la realización de ilustraciones para los distintos ámbitos de la profesión.

Los módulos serán impartidos por docentes, todos ellos profesionales con visibilidad en el panorama de la ilustración, que propondrán ejercicios a partir de su experiencia en sus correspondientes sectores: narrativa, tendencias, nuevos soportes, producto, prensa, cómic, etc.

Se completarán los temarios de los módulos con intervenciones, conferencias y charlas que darán, puntualmente y a lo largo del curso,  ilustradores en activo especializados en los distintos sectores de la ilustración.

Módulo I -   Ilustración en prensa.

Módulo II -  Ilustración de tendencias.

Módulo III -  Ilustración infantil / juvenil. Narrativa y literatura.

Módulo IV - Publicidad. Campaña Gráfica.

Módulo V - Ilustración Científica.

Módulo VI -  Packaging.

Módulo VII -  Nuevos Soportes y formatos.

Módulo VIII - Mercado laboral.

Programa

Mòdul I – Il·lustració en premsa

La il·lustració ha constituït els continguts gràfics de revista i periòdics, des de la seva aparició al segle XIX fins a la dècada dels 50. S'estudiarà les diferents aplicacions del treball l’il·lustrador en aquest àmbit . S'analitzarà la funció de la il·lustració en premsa i revistes així com les seves principals manifestacions contemporànies.

  •  Il·lustracions en l'àmbit de la premsa diària.
  •  Il·lustracions per a un article en premsa de Tendències.
  •  La tira còmica.
  •  Anàlisi i comprensió d'un text.
  •  Desenvolupament i gestació d'idees gràfiques.
  •  Referents del passat i actuals: visionat d'imatges.

Mòdul II - Ilustració de tendències

La il·lustració pel seu caràcter costumista ha estat el principal mitjà per descriure estils de vida i indumentària des del segle XVIII fins a l'actualitat. Desvinculat dels grans temes de la pintura, el treball de l’il·lustrador observa i recrea com s'actua i viu mitjançant l'anàlisi de les tendències en diversos àmbits quotidians. Les il·lustracions han nodrit els continguts gràfics de les revistes de moda fins a la irrupció de la fotografia, tot i que el fenomen es manté vigent.

  • L'àmbit de la premsa de tendències.
  • Una col·lecció de moda: recreació i descripció.
  • Il·lustracions per a un article en premsa de Tendències.
  • Il·lustració per a aplicació tèxtil.
  • La figura humana: comprensió i representació mitjançant diferents processos tècnics i conceptuals.
  • Breu història de la il·lustració de moda.

Mòdul III - Il·lustració infantil / juvenil. Narrativa i literatura

Al segle XIX, perfeccionant les tècniques de reproducció a Anglaterra, va començar l'auge de la literatura il·lustrada. Escriptors i il·lustradors van treballar junts per cohesionar els seus treballs, i la il·lustració ornamentaria i li donaria una nova dimensió al llibre com a article de consum i mitjà de difusió d'idees. Actualment el llibre il·lustrat és una eina imprescindible, tant didàctica com lúdica, i un dels principals vehicles d'expressió l’il·lustrador.

  • Il·lustracions en l'àmbit de la narrativa adulta i infantil.
  • Processos tècnics i conceptuals en el desenvolupament d'il·lustracions.
  • El llibre il·lustrat: Composició i diagramació. Il·lustracions i portada d'un llibre il·lustrat.
  • La representació psicològica i formal dels personatges d'una obra narrativa: creació de personatge.
  • La novel·la gràfica i la narrativa seqüencial.
  • La narrativa del segle XX: principals il·lustradors.

Mòdul IV - Publicitat. Campanya gràfica

La il·lustració s'ha encarregat des del segle XIX de promocionar productes, ornamentar envasos i recrear la filosofia i univers de marques comercials. Els avenços de les tècniques litogràfiques van impulsar el cartell com un dels grans mitjans d'expressió artística, assentant les bases de la comunicació visual orientades a grans audiències. En l'àmbit de la publicitat, el treball de l’il·lustrador ha generat idealitzacions de la realitat i ha materialitzat l'esperit de productes i marques comercials convertint a la il·lustració en una important forma de persuasió,  així com a vehicle d'expressió i comunicació. La campanya publicitària ha donat una difusió al treball d'artistes sense precedents.

  • Es desenvoluparà una sèrie d'il·lustracions a partir d'un hipotètic briefing per als continguts gràfics d'una campanya.
  • Briefing: Anàlisi i comprensió.
  • Estratègia de comunicació: procés.
  • La campanya: desenvolupament gràfic.
  • Múltiples suports: aplicació.
  • El pressupost.
  • Breu història de les campanyes gràfiques.

Mòdul V - il·lustració científica

S'analitzarà l'aplicació més tècnica de la il·lustració. Els pintors renaixentistes es van interessar per la representació analítica de la naturalesa convertint els estudis anatòmics i botànics en una de les principals manifestacions artístiques. Durant el segle XIX, l'auge científic va demandar infinitat de descripcions exhaustives com a instrument per a la investigació i comprensió en diferents àrees. Avui tant la medicina, biologia o enginyeria necessiten el treball de l’il·lustrador per al desenvolupament tècnic essent els processos infogràfics les principals eines de l’il·lustrador, dotant al dibuix científic d'un major rigor descriptiu i analític.

  • Desenvolupament de capacitat analítica.
  • Eines infogràfiques.
  • Il·lustració sobre tema botànic / zoològic.
  • Eines pictòriques.
  • Introducció a llenguatges hiperrealistes.

Mòdul VI – Packaging

S'estudiarà com a partir de la revolució de les tècniques d'impressió i la producció industrial de mercaderia generarà un nou mercat per a dissenyadors i il·lustradors d'importància capital en el segle XX, convertint l'envàs en un dels principals formats per a la comunicació visual. L'ornamentació de l'envàs revolucionarà la cultura popular convertint el producte en referent cultural i envaint l'imaginari popular d'infinitat d'icones, dotant productes de gran càrrega emotiva i donant a aquests una nova dimensió.

  • La relació producte i imatge.
  • Disseny i il·lustració del digipack d'un CD.
  • Recursos gràfics no figuratius.
  • Introducció al tractament tipogràfic / cal·ligràfic.

Mòdul VII - Nous suports i formats

En els últims anys la comunicació gràfica s'ha caracteritzat per la inquietud en la recerca de nous formats i estratègies, i la il·lustració ha trobat ubicació en infinitat de nous suports. Les noves tècniques reprogràfiques han permès que la il·lustració s'apliqui a molts i diferents materials permetent una extensa difusió de l'obra de l’il·lustrador. Aquest ha diversificat l'aplicació del seu treball sobre infinitat de productes i ha aconseguit obrir un mercat cada vegada més extens .

  • Intervencions puntuals per part d'experts que intervindran i mostraran el seu treball aplicat a les últimes tendències de formats i suports.   

Mòdul VIII - Mercat laboral

L'accés a l'àmbit laboral és complex i necessitem informació i domini, tant de les xarxes socials com de les plataformes que donaran visibilitat al treball de l’il·lustrador.

  • Intervenció de Gemma Cortabitarte, gerent de APIC (Associació Professional d'Il·lustradors de Catalunya).

Sortides professionals

Il·lustrador en diferents àmbits:

  • Premsa, narrativa i literatura.
  • Tècnica i científica.
  • Moda i tendències.
  • Packaging i publicitat.

Cost

Cost total del curs: 3765 €

Modalitats de pagament

S’ofereix diferents modalitats de pagament de l'import del curs:

  • Pagament únic: descompte del 3%
  • Pagament fraccionat, en 3 pagaments diferents:
    • 1er pagament del 40% de l’import del curs que es realitza en formalitzar la matrícula
    • 2on pagament del 30% de l’import del curs, abans del 5 de novembre
    • 3er pagament del 30% de l’import del curs, abans del 5 de gener

Els ex estudiants de BAU es beneficien d'un 10% de descompte en qualsevol dels cursos. S'entén per ex estudiant de BAU aquell que, no estant matriculat en el curs acadèmic actual, hagi superat el 50% dels crèdits propis de la titulació de Grau, Graduat Superior en Disseny o BAU Nit, o el 100% dels crèdits propis de qualsevol de les titulacions de Màster o diplomes de Postgrau.

Més informació sobre beques i ajuts.

Informació del procés d’inscripció.

Sol·licita informació

Envia'ns un missatge i ens posarem en contacte amb com més aviat millor.