Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis, personalitzar i analitzar la navegació i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració i més informació a la política de cookies
Acceptar
Tornar a Màster Universitari en Investigació i Experimentació en Disseny

Projectes de Màster Universitari en Investigació i Experimentació en Disseny

Learning Machines

per Ana Guerrero

Learning Machines Learning Machines Learning Machines Learning Machines Learning Machines

Investigo, diseño y cuestiono formas de producción de saberes prácticos. Una práctica sensible al proceso de generación de conocimientos en la acción a partir de la experiencia y el diálogo con lo material. Esta investigación tiene como objetivo indagar y cuestionar qué prácticas ligadas al prototipado nos permiten cuestionar los sistemas de producción de conocimiento clásicos. Explorar tensiones y oportunidades que entrelazan la experiencia con el aprendizaje directo de conocimientos tácitos. Me interesan los artefactos/dispositivos/procesos que hacen posible el cambio, la transformación y el aprendizaje del conocimiento que se está generando. En este caso partir de máquinas que se presentan como un método de investigación en diseño, como una plataforma de expresión y herramienta inmediata que activa experiencias, donde pensar con otros no se limita a lo humano, de manera performática. Máquinas que performan un hacer que deambula entre las lógicas de producción digital y la artesanal, habitando y explorando un umbral incierto de agencias mediadas por la materia. El azar, la intuición y a veces la suerte aparecen de forma inevitable en el proceso, es necesario no tener una idea preconcebida del resultado y dar cabida a los accidentes y errores. Procesos donde la experimentación es una parte crucial, un espacio donde descubrir nuevas relaciones, posibilidades, límites, diálogos. El prototipado de las máquinas cuestiona los paradigmas del saber, los tensa y posibilita encarnar saberes que posteriormente pueden ser trasladados a través del diseño como herramienta donde concluyen estos conocimientos.

Lolas. Teticentrisme

per Marina Gil

Lolas. Teticentrisme Lolas. Teticentrisme Lolas. Teticentrisme Lolas. Teticentrisme

El projecte pretén realitzar un disseny especulatiu que gira entorn de la idea de crear una sèrie de gadgets que apoderin al pit i el dotin de la capacitat (o no) de modificar el seu propi ésser. Fer que pugui tenir el poder de decisió sobre la seva condició intrínseca com a pit.
Què passa si un pit vol deixar de ser maternal i si no vol ser rodó?, què passa si vol ser quadrat?,  podria passar desapecibido?, i decidir sobre el nombre de mugrons que vol tenir?

Más raons. Entenent la pràctica de l'urbanisme participatiu

per Florencia Talmon

Más raons. Entenent la pràctica de l'urbanisme participatiu Más raons. Entenent la pràctica de l'urbanisme participatiu Más raons. Entenent la pràctica de l'urbanisme participatiu Más raons. Entenent la pràctica de l'urbanisme participatiu Más raons. Entenent la pràctica de l'urbanisme participatiu

Proposta de joc per a entendre i proposar projectes de participació urbana a l'espai de Barcelona Metropolitana, basats en la cooperativa Raons Públiques, que treballa amb la finalitat de generar anàlisi crític de l'entorn mitjançant la participació activa dels grups implicats, per a així estimular la seva transformació.
La dinàmica del joc consisteix a prendre una fitxa sobre un projecte realitzat; buscar el districte en el tauler, prendre les fitxes corresponents a les metodologies i actors de la comunitat; intentar entendre el projecte i debatre sobre altres possibles formes de treball. Finalment: identificar entre tots els projectes combinacions repetides, patrons o tendències d'aquesta cooperativa.

Visualizing gravity

per Ana Guerrero

Visualizing gravity Visualizing gravity Visualizing gravity Visualizing gravity Visualizing gravity

L'objectiu principal del projecte és desenvolupar una recerca material a través d'una màquina (molt) Low-*tech, autofabricada i que visibilitzi l'energia amb la qual treballa, la gravetat, i el procés de combinar el coneixement en el pas d'aquest d'explícit a tàcit, un procés d'internalització. Utilitzant aquest tipus de tecnologia com a vincle directe amb l'artesania i la possibilitat de disposar d'ella i l'oportunitat de generar més artefactes autofabricados.
Explorar que tipus d'agències es generen entre l'artesà i la tecnologia, la matèria i la tecnologia i finalment l'usuari amb la pròpia matèria, i observar que tipus de desplaçaments disciplinessis es generar amb aquesta combinació.

Dins les seves sabates. Un relat de confinament

per Paula Martínez

Dins les seves sabates. Un relat de confinament Dins les seves sabates. Un relat de confinament Dins les seves sabates. Un relat de confinament Dins les seves sabates. Un relat de confinament Dins les seves sabates. Un relat de confinament Dins les seves sabates. Un relat de confinament

Aquesta recerca, partida de l'assignatura "Etnografies i disseny", es construeix sobre el context del nostre espai de confinament. En la situació actual que ens ha tocat viure, estem observant com un espai tan familiar com les nostres cases es va transformant en llocs d'oci, treball, descans, esport… De la necessitat de seguir amb les nostres vides per a suportar el confinament, el nostre espai ha mutat en la mesura de les nostres necessitats. L'espai de treball triat és una de les habitacions de casa meva on anteriorment l'habitava la meva germana Beatriz. En mudar-se a un altre pis, aquesta habitació, sense canviar cap dels mobles ni la decoració, va passar a ser part de l'armari dels meus pares, a vegades el meu taller particular i altres un petit magatzem. Però així i tot no deixava de ser l'habitació de Bea.

Confinamiento producto del Covid-19

per Josep Pagà

Confinamiento producto del Covid-19 Confinamiento producto del Covid-19 Confinamiento producto del Covid-19 Confinamiento producto del Covid-19 Confinamiento producto del Covid-19 Confinamiento producto del Covid-19 Confinamiento producto del Covid-19

Aquest és un estudi basat en l'habitabilitat donada en un espai domèstic concret. El punt de partida és l'anàlisi per part dels habitants de la configuració de l'espai habitat. El propòsit inicial és detectar quins límits –més enllà dels físics com a parets, mobles, etc.– poden existir i que, per la seva immaterialitat, no poden ser observats en un primer moment. L'objectiu resideix a investigar la seva proporció, i en quina mesura poden modificar les relacions i les conductes dels seus habitants.
El mètode per a registrar i representar aquesta informació és donat a partir de la il·lustració de la planta de l'espai compartit. Una vegada representada la imatge estructural de la forma i proporció de l'espai habitat es procedeix a analitzar i situar els elements. Cadascun dels individus que participen no poden compartir, de moment, la informació analitzada ni les seves interpretacions. Per separat s'il·lustren els diferents posicionaments i moviments en l'espai i el temps. Atès que la base és la mateixa per a tots els individus, la forma en què es representa és totalment lliure derivant a la possible interpretació del caràcter de l'individu a través de la forma en què representa la informació.

Tota estètica és política

per Pol Ventura

Tota estètica és política Tota estètica és política Tota estètica és política Tota estètica és política Tota estètica és política Tota estètica és política Tota estètica és política

El projecte consisteix en una intervenció artística en el Pavelló d'Alemanya que Mies van der Rohe va dissenyar per a l'Exposició Universal de Barcelona de 1929; una intervenció que manifesta un caràcter disensual en la seva estètica. Contradient les principals característiques del Moviment Modern que prioritza la funció davant la forma i renúncia a l'ornament o elements purament estètics.
La primera forma d'intervenció és el color; la segona, l'aplicació d'una estètica postmodernista, la tercera, la influència de l'estètica Camp. La quarta, com a forma de reivindicació de la poca connexió del Moviment Modern amb el seu entorn, s'incorpora la vegetació pel que trenca l'esterilitat maquínica original. La cinquena forma d'intervenció es realitza mitjançant la seducció i l'excitació; i, finalment, la incorporació dels seus habitants.
Totes aquestes intervencions generen una nova versió del pavellón que probablement reflecteixen millor la societat del s. XXI i ens serveix per a emfatitzar que tant una versió com l'altra tenen una forta càrrega política.

Algorithmic Beauty

per Isabella Pineda

Algorithmic Beauty Algorithmic Beauty Algorithmic Beauty Algorithmic Beauty Algorithmic Beauty Algorithmic Beauty Algorithmic Beauty

Aquest projecte parteix de la proposta explorativa de les polítiques i els biaixos algorítmics. En aquest cas es selecció Google i el seu algorisme per a seleccionar imatges que representessin la paraula "bellesa". Per a conformar el dataset es van triar les primeres 500 imatges que generava el cercador. El resultat és un vídeo-assaig on es parla dels biaixos algorítmics.

Post Wear

per Elisa Amann

Post Wear Post Wear Post Wear Post Wear Post Wear Post Wear

Aquest projecte pretén observar el procés creatiu des dels nous materialismes, per a contemplar els processos materials d’una altra manera, com a ens actius i col·laboradors amb els quals dialogar i interactuar.
A través de peces confeccionades en les quals s’imprimeixen les empremtes dactilars cada vegada que és tocada, revela els processos temporals de desenvolupament de la metodologia moda, disseny, modelaje, talli, patronatge, confecció, fitting i shooting i la quantitat de persones implicades.

#yositeveo. Confinamientos invisibles

per Catalina Luna, Xènia Herrera

#yositeveo. Confinamientos invisibles #yositeveo. Confinamientos invisibles #yositeveo. Confinamientos invisibles #yositeveo. Confinamientos invisibles #yositeveo. Confinamientos invisibles #yositeveo. Confinamientos invisibles

En moments de crisis com el que estem vivint, posar en pràctica la tesi que el disseny pot ser un catalitzador per a la transformació social és un repte que no podem deixar passar. L'organització no governamental ABD (Associació Benestar i Desenvolupament), amb la col·laboració de BAU, va llançar la campanya #yositeveo per a donar suport econòmic a aquests confinaments invisibles que durant la crisi del COVID19 no han pogut fer front a les despeses de lloguer, de subministraments energètics, d'alimentació i d'higiene, i que no sempre poden acollir-se a les ajudes públiques.

Bastard Interaction

per Paula Martínez y Ana Guerrero

Bastard Interaction Bastard Interaction Bastard Interaction Bastard Interaction

"Bastard Interaction" és una exposició que explora els límits dels àmbits del saber qüestionant la individualitat de cadascun d'ells, apel·lant la interacció de les peces als participants d'aquesta. D'aquesta manera estimulem al públic al fet que generi la seva pròpia percepció dels sabers.