Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis, personalitzar i analitzar la navegació i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració i més informació a la política de cookies
Acceptar
Veure tots els màsters i els postgraus

Màster en infografia i visualització de dades

La gestió de dades i de grans quantitats d'informació és un dels desafiaments més importants d'organitzacions, empreses i marques. El Màster en Infografia i Visualització de Dades és un programa transversal enfocat a la recerca, interpretació i representació gràfica de la informació, en què s’utilitzen una extensa varietat de mitjans, eines i tècniques.

  • Edició: 3a
  • Període lectiu: Del 15 d'octubre de 2019 a maig 2020. Presentació TFM: juny de 2020
  • Horari: De dilluns a dijous de 19 h a 22 h
  • Modalitat: Presencial
  • Idioma: Espanyol
  • Preu: 7.800 €
  • Titulació: Títol de Màster en Infografia i Visualització de Dades atorgat per la UVic-UCC.
  • Crèdits: 60 ECTS

Presentació

La quantitat de dades que generem i recopilem creix de manera exponencial. S'han convertit en una part fonamental de la nostra societat i, no obstant això, són difícils d'entendre llevat que sapiguem què extreure'n.

En aquest màster aprendràs a organitzar, analitzar i visualitzar les dades per facilitar la presa de decisions. Desenvoluparàs la capacitat de recerca i de convertir la informació en narratives creatives que una gran audiència pugui entendre.

Els vincles del màster amb professionals, mitjans i empreses líders en el sector com Jaume Serra, Ferdio, Domestic Data streamers, El Periódico, La Vanguardia, Bestiari, OneTandem, Playground, T-Systems i Visual.ly, et brindaran l'oportunitat d’emprar les eines i els mètodes de treball utilitzats en la pràctica professional.

En finalitzar el màster, seràs capaç de liderar projectes de visualització de la informació per a qualsevol suport, mitjà i plataforma. Realitzaràs projectes per a mitjans impresos i digitals, màrqueting de continguts per a marques, motion graphics per a xarxes socials, presentació de productes, visualitzacions interactives i instal·lacions a partir de dades.

Objectius

  • Oferir un marc conceptual que permeti analitzar i reflexionar en profunditat sobre qualsevol projecte d'infografia i visualització de dades.
  • Dotar d'habilitats i de coneixements transversals per treballar amb la infografia i la visualització de dades per a diferents formats, mitjans i canals.
  • Conèixer l'evolució de la visualització de la informació al llarg de la història.
  • Treballar amb grans quantitats d'informació aplicant tècniques d'anàlisi i d’organització de dades.

Pla d'estudis


En els dos primers mòduls, adquiriràs el bagatge i els coneixements necessaris per abordar qualsevol projecte de visualització de la informació amb sentit crític, precís i amb claredat gràfica.

Els mòduls d'especialització t’ensenyaran les particularitats de cada mitjà i desenvoluparàs projectes amb brífings reals guiats per professionals en actiu.

S'organitzaran masterclass puntuals amb experts i activitats fora de l'aula que completaran la formació.

Mòdul I. Història i referents.

Mòdul II. Fonaments de la infografia i visualització de dades.

Mòdul III. Infografia periodística. Mitjans impresos i digitals.

Mòdul IV. Infografia creativa per marques i motion graphics en xarxes socials.

Mòdul V. Presentacions visuals. De les dades a l'storytelling.

Mòdul VI. Visualització interactiva de dades.

Mòdul VII. Instal·lacions. Les dades com a experiències.

Programa

Mòdul I: Història i referents

Anàlisi dels antecedents que van establir les bases d'aquesta disciplina: la cartografia, l’estadística i l'esquemàtica. Recorregut històric de la visualització de la informació des dels seus orígens fins a l'actualitat.

L'estudi de la història de la infografia i la visualització de dades et donarà el context necessari per entendre els referents i la rellevància que aquesta disciplina ha tingut al llarg dels segles.

  • L'origen dels mapes i sistemes de projecció cartogràfica.
  • Les coordenades cartesianes de René Descartes.
  • L'origen dels gràfics estadístics: William Playfair.
  • Un llenguatge universal de comunicació: els pictogrames d’Otl Aicher.
  • Les infografies i les visualitzacions de dades més influents de la història, des de la marxa napoleònica de Charles Minard fins al mapa del metro de Londres de Harry Beck.

Mòdul II: Fonaments de la infografia i visualització de dades

Aquest mòdul recull els coneixements teòrics fonamentals per a la comprensió en profunditat d'aquesta disciplina. En paral·lel, els tallers tècnics permeten explorar i experimentar amb eines i programari començant pel processament de dades fins a la creació d'infografies vectorials.

En acabar el mòdul, hauràs adquirit una àmplia gamma d'habilitats digitals i analògiques, recolzades per un marc teòric i crític que et permetran afrontar qualsevol projecte d'infografia i visualització de dades.

  • Metodologies de recerca. Com i d'on obtenir informació.
  • Teoria de la percepció visual i cognició.
  • Arquitectura de la informació. Esquemes i estructura.
  • Eines per mostrar, comparar, classificar i correlacionar informació.
  • Exploració, organització i anàlisi de dades.
  • De la base de dades a la visualització.
  • Entendre i identificar bones i males pràctiques.
  • Fotografia de producte aplicada a la infografia i visualització de dades.
  • Il·lustració vectorial, icones i síntesi gràfica.
  • Convencions i codis gràfics.
  • Tipografia per al disseny d'informació. Llegibilitat, versatilitat, i equilibri.

Masterclass: dialograma. Creació d'un diagrama a partir d'un intangible. La dialèctica d'un grup d'individus.

Mòdul III. Infografia periodística. Mitjans impresos i digitals

Els mitjans utilitzen infografies i visualitzacions de dades per explicar assumptes d'actualitat amb precisió i veracitat.

En aquest mòdul, aprofundiràs en les diferents tipologies d'infografies i tècniques de visualització per a premsa tant en paper com digitals. El rigor informatiu constituirà un aspecte clau, així com l'accés a fonts d'informació fiables i la seva anàlisi.

Mitjans impresos
  • Tipologies de gràfics publicats a la premsa.
  • Anàlisi dels llibres d'estil de diferents capçaleres.
  • El rigor informatiu. Fonts, contrast i revisió de la informació.
  • Com redactar els textos d’una infografia.
  • Temps de producció de la infografia als diaris.
  • El llibre d'estil i pautes de treball.
  • Coherència visual en tots els gràfics d'una mateixa publicació.
  • La il·lustració com a element informatiu.
  • Ritmes, composició i retícula d'un diari.
  • Tipografia periodística. Tendències internacionals actuals.
  • La paleta tipogràfica de la premsa espanyola i dels seus gràfics informatius.
  • Taller: inici i acabat d'un gràfic a partir de teletips en temps real.

Masterclass: Emotivitat a la infografia periodística.

Masterclass: Il·lustració per a la infografia. Diagrames il·lustrats hiperrealistes.

Activitat: Visita a la redacció d'El Periódico de Catalunya. Observació in situ de tot el procés de producció d'un diari, especialment dels moments en què intervé el departament d'infografia i visualització de dades.

Projecte: Realització d'un gràfic informatiu (elecció del tema, recerca, distribució de continguts, esbossos, producció, compaginació, revisió de continguts i art final) que il·lustrarà una doble pàgina d'un diari.

Mitjans digitals
  • La transformació digital dels mitjans impresos.
  • Anàlisi d'infografies i visualitzacions interactives en mitjans digitals.
  • El consum de continguts a Internet.
  • Usabilitat i experiència d'usuari.
  • Estructura i navegació.
  • Disseny d'interfície en infografies i visualitzacions.
  • Patrons de disseny interactiu.
  • Tipografia per a pantalles 'retina'. Hinting i antialiàsing. Webfonts.
  • Disseny responsiu i layout flexible.
  • Adaptació de continguts del paper al mitjà digital. Píxels, mida i resolució.
  • Animació interactiva en HTML.

Projecte: Adaptació del projecte realitzat per a la premsa a un format interactiu, entenent i aprofitant les particularitats dels mitjans digitals.

Mòdul IV. Infografia creativa per a marques i motion graphics a les xarxes socials

El màrqueting de continguts és una peça essencial de comunicació entre les marques i les seves audiències. Escapa del màrqueting tradicional, es basa a crear i distribuir contingut rellevant per a potencials clients amb l'objectiu d'establir un vincle durador.

En aquest mòdul, aprendràs a crear infografies i visualitzacions de dades estàtiques i animades que ajudin a explicar la història d'una marca. Entendràs com funcionen els motors de cerca i les particularitats de cada xarxa social per distribuir el teu projecte de forma viral.

Infografies i visualitzacions creatives per a marques
  • Màrqueting de continguts. Outbound marketing vs. inbound marketing.
  • Hàbits de l'usuari a Internet i xarxes socials.
  • Anàlisi de la marca i la seva audiència. Missatge, consistència, emoció i públic.
  • Tipus d'infografies i visualitzacions que funcionen a Internet.
  • La il·lustració vectorial com a eina essencial per a visualitzar informació.
  • Microcontingut. Estratègies de publicació de contingut a les xarxes socials.
  • Anàlisi del fenomen viral. Per què algunes infografies són vistes per milions de persones i altres no.
  • Recursos pràctics per viralitzar una infografia o visualització a Internet.

Masterclass: Posicionament SEO/SEM/ASO i promoció d'infografies i visualitzacions. Casos d'estudi: Dear Data, Tesla i Vans.

Masterclass: Models de negoci a la infografia i visualització de dades per a marques.

Projecte: Realització d'una infografia o visualització per a una marca. Anàlisi de l'essència de la marca i la seva audiència, síntesi de la informació, disseny i distribució de la infografia a Internet i a les xarxes socials.

Motion graphics per a xarxes socials
  • El vídeo com a format estrella a les xarxes socials.
  • Fonaments bàsics de l'animació.
  • Planificació d'una infografia o visualització animada.
  • Storyboard, esquemes i estructura narrativa.
  • Tècniques d'animació en línia de temps.
  • De la infografia o visualització estàtica al contingut animat en 2D.
  • Metodologies per treballar de forma ràpida i eficient.
  • Adequació d'un motion graphic per a les diferents xarxes socials.
  • Formats de vídeo: MP4 vs. GIF.

Projecte: Adaptació del projecte d'infografia o visualització creativa per a marques al format d'animació en motion graphics per a xarxes socials.

Mòdul V. Presentacions visuals. De les dades a l'storytelling

Les empreses s'exposen a un alt risc a l'hora de presentar idees, dades, productes i serveis davant de noves audiències i potencials inversors. En aquestes presentacions, ja no n'hi ha prou amb mostrar les diapositives i llegir els textos que les acompanyen.

En aquest mòdul aprendràs a sintetitzar i a ordenar la informació i les dades amb l'objectiu de crear una presentació memorable, convincent i persuasiva.

  • La presentació. Tipus. Dificultats, desafiaments i solucions.
  • Per què avorreixen les presentacions?
  • Adequar al receptor: contingut i audiència.
  • Presentar amb storytelling. La història al voltant de l'empresa.
  • Estructura i continguts de la presentació. Ritme i consistència.
  • Evitar l'excés d'informació.
  • Ús correcte de la visualització de dades en presentacions.
  • Jerarquies i grandària tipogràfica.
  • Contrast de colors segons el projector i la llum de la sala.

Projecte: Realització d'una presentació visual per vendre un producte o servei davant un potencial inversor.

Mòdul VI. Visualització interactiva de dades

Empreses de diferents àmbits, de la banca fins al sector salut, passant per organitzacions polítiques i governamentals es beneficien de la claredat i la precisió que obtenen de la visualització de dades per prendre decisions estratègiques.

En finalitzar aquest mòdul, seràs capaç d'analitzar, sintetitzar i ordenar qualsevol dataset amb milers de dades per a transformar-les en una visualització interactiva.

  • El procés de visualització de dades.
  • Diferències entre visualitzacions interactives i exploratives.
  • Definició d'objectius i regles bàsiques.
  • Recollida i anàlisi de dades.
  • Principis estadístics per a la visualització de dades.
  • Codificació visual en funció de les dades disponibles.
  • Scraping, neteja i processament de dades.
  • Representació gràfica de dades.
  • Creació de dashboards i storytelling de dades.
  • Representació visual de les dades. Funció i estètica.
  • Interactivitat: profunditat, exploració i detalls.

Masterclass: Visualització de dades i de dashboards en el sector empresarial.

Masterclass: Dades i veritats (a tothom li agrada parlar de 'la meva').

Projecte: Realització d'una visualització interactiva (recerca, anàlisi, disseny, codificació visual i producció) a partir d'un dataset real de milers de dades.

Mòdul VII. Instal·lacions. Les dades com a experiències

La visualització de dades és una eina que s'utilitza també com a matèria primera en àmbits més artístics i experimentals.

En aquest mòdul, treballaràs per dur les dades més enllà de representacions visuals o interactives, convertint-les en una instal·lació que connecti amb l'usuari.

  • Les dades com experiències.
  • Project management d'un projecte experiencial.
  • Recerca i desenvolupament conceptual.
  • Disseny d'experiències de captació de dades.
  • Sistemes d'interacció amb usuaris.
  • Valoració del cost del muntatge.
  • Temps i optimització de recursos.
  • Comunicació de resultats.

Masterclass: La infografia no pot ser art, però l'art sí que pot ser infografia.

Projecte: Disseny, execució i producció d'una instal·lació de captació i visualització de dades a través de l'experiència.

Professorat

Pere Rovira
Pere Rovira

Visualització de dades i pensament estratègic. Co-fundador de Onetandem

Enric Passolas
Enric Passolas

Il•lustrador i artista plàstic. Especialitzat en il•lustració de divulgació científica, mèdica i històrica

Guillem Casino
Guillem Casino

Coaching tecnològic per a disseny gràfic

Domestic Data Streamers
Domestic Data Streamers

Nous llenguatges de dades

Herminio Javier Fernández
Herminio Javier Fernández

Tipografia i sistemes d'informació

Raquel Herrera
Raquel Herrera

Investigadora en comunicació digital

Mª Àngels Fortea
Mª Àngels Fortea

Doctora en Disseny. Coordinadora del Màster universitari en investigació i experimentació en disseny.

Rebecca Mutell
Rebecca Mutell

Doctora en Belles Arts

Gemma Busquets
Gemma Busquets

Dissenyadora gràfica i directora d'art. Infografia per Internet i experiències digitals

Raúl Camañas
Raúl Camañas

Infografista sènior al diari La Vanguardia

Oscar Núñez
Oscar Núñez

Dissenyador multimèdia i audiovisual

David Moreno
David Moreno

Expert en software de disseny interactiu

Jordi Granja
Jordi Granja

Models de negoci en la infografia i les revistes digitals. Fundador de Guerrilla de Medios

Enric Garrido
Enric Garrido

Innovació i recerca en l'àmbit del disseny

Joaquín Rodríguez Sala
Joaquín Rodríguez Sala

Expert en data motion. Responsable de projectes d'animació i motion graphics a Bestiario_

Victor Pascual
Victor Pascual

Especialista en visualització de dades interactives. Co-fundador de Onetandem

Jaime Serra
Jaime Serra

Artista multidisciplinar, columnista i periodista. Art, periodisme i els límits entre tots dos

Ricard Gràcia
Ricard Gràcia

Redactor en cap del departament d'infografia d'El Periódico de Catalunya

Salva Rubio
Salva Rubio

Expert en formats narratius, tècniques de pitching i presentació de projectes

Sortides professionals

  • Diaris impresos i digitals
  • Estudis de disseny i comunicació
  • Agències de màrqueting i publicitat
  • Startups, pimes i empreses
  • Multinacionals de qualsevol sector
  • Organitzacions governamentals
  • Agències d'estratègia digital

Cost

Cost total del curs: 7.800 €

Modalitats de pagament

S’ofereix diferents modalitats de pagament de l'import del curs:

  • Pagament únic: descompte del 3%
  • Pagament fraccionat, en 3 pagaments diferents:
    • 1er pagament del 40% de l’import del curs que es realitza en formalitzar la matrícula
    • 2on pagament del 30% de l’import del curs, abans del 5 de novembre
    • 3er pagament del 30% de l’import del curs, abans del 5 de gener

Els ex estudiants de BAU es beneficien d'un 10% de descompte en qualsevol dels cursos. S'entén per ex estudiant de BAU aquell que, no estant matriculat en el curs acadèmic actual, hagi superat el 50% dels crèdits propis de la titulació de Grau, Graduat Superior en Disseny o BAU Nit, o el 100% dels crèdits propis de qualsevol de les titulacions de Màster o diplomes de Postgrau.

Més informació sobre beques i ajuts.

Informació del procés d’inscripció.

Sol·licita informació

Envia'ns un missatge i ens posarem en contacte amb com més aviat millor.