Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives
Prepara't per liderar i transformar equips creatius, integrant estratègies de disseny organitzacional i lideratge efectiu. Aquest programa aprofundeix en tècniques avançades per maximitzar la innovació i gestionar les complexitats de l'entorn de les indústries creatives, destacant pel seu enfocament en adaptabilitat i gestió estratègica davant els desafiaments emergents.
Descripció del pla d'estudis
- Edició: 1a
- Període lectiu: propera edició: octubre 2025
- Horari: dijous i divendres de 15:00 a 21:00
- Modalitat: Presencial
- Idioma: Anglès
- Preu: 10.400 €
- Titulació: Títol de Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives, atorgat per la UVic-UCC
- Crèdits: 60 ECTS
Presentació
Els equips creatius exhibeixen característiques específiques en el seu funcionament i enfocament de treball: necessitat de llibertat i autonomia, alt grau de coneixement, baixa tolerància a l'avorriment, curiositat permanent, resistència a reconèixer el lideratge, entre altres. Encara que aquests trets distintius creen condicions favorables per a la producció creativa, també presenten demandes úniques per als qui els lideren. El màster considera aquests trets no com a problemàtics, sinó com un punt de partida.
L'objectiu del Master en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives és preparar als qui s'encarreguen de liderar aquests equips amb les habilitats per a liderar individus i col·lectius, perquè puguin canalitzar l'energia cap al desenvolupament de productes o serveis, mantenint la creativitat al més alt nivell i canalitzant-la de manera productiva. Aquesta canalització implica dissenyar condicions de treball adequades que ajudin a definir processos i responsabilitats, tant de forma organitzada com flexible, tenint en compte les demandes de l'entorn.
El context de les anomenades indústries creatives sempre s'ha caracteritzat pel dinamisme, la competitivitat i la demanda, requerint una capacitat adaptativa gairebé instantània tant en els resultats com en els mètodes de treball. A més, l'impacte de la Intel·ligència Artificial (IA) continuarà causant una profunda disrupció en tots aquests processos. Aquest context, juntament amb les característiques intrínseques de l'activitat professional, fa que els coneixements pràctics i únics siguin essencials per als qui lideren i gestionen organitzacions, projectes i equips d'aquesta naturalesa, no sols per a adaptar-se, sinó també per a anticipar-se a un entorn complex i, com era d'esperar, més complex. El repte que plantegen tots aquests factors en el futur immediat fa que les competències proposades en el Màster siguin una base clau per a la gestió d'equips en qualsevol àmbit creatiu.
Programa
Mòdul 1 – Disseny d'Arquitectura Organitzativa Mòdul 2 – El Rol de Lideratge Mòdul 3 – Gestió d'Equips i Dinàmiques de Grup Mòdul 4 – Processos de Canvi i Transformació Mòdul 5 – Capacitat Política Mòdul 6 – Processos Creatius i d'Innovació Mòdul 7 – Lectura sistèmica de l'entorn Mòdul 8 – Treball final de màster
Programa
Mòdul 1 – Disseny de l’arquitectura organitzativa
Connectar les condicions de l’entorn i la seva complexitat amb l’estat i amb les potencialitats de l’organització, tenint en compte la complexitat de l’entorn i el tipus de projecte.
- Característiques de l’organització creativa
- Dimensions de la complexitat
- L’anàlisi de causalitat circular i sistémica
- Gestió de projectes: camí crític, Agile (Scrum, Canvas, Crystal, DSDM)
- Paper de la governança
- Enfocs de disseny: estructural, processual, de viabilitat.
Mòdul 2 – El rol de lideratge
Identificar les tendències inconscients en l’exercici del lideratge, connectant-les amb les dinàmiques organitzatives i la tasca a desenvolupar.
- Lideratge, poder i autoritat
- Dinàmiques organitzatives d’equips creatius
- Rol-persona-sistema i Representacions Imago-Afectives (RIA’s)
- Anàlisi del propi rol i efectes en els equips i resultats
- La distància òptima en situacions d’ansietat o dificultat.
Mòdul 3 – La gestió d’equips i dinàmiques grupals
Intervenir efectivament en les dinàmiques grupals que incideixen en el desenvolupament dels projectes i mobilitzar aquelles dinàmiques que són afavoridores.
- Fenòmens grupals i la seva gestió
- Rols inconscients en un equip de treball
- La “Capacitat Negativa” per gestionar situacions conflictives
- Tipus d’intervencions per reconduir la tasca
- Direcció de reunions i metodologies de treball col.laboratiu.
Mòdul 4: Processos de canvi i transformació
Adquirir les capacitats i metodologies per impulsar i acompanyar de forma efectiva els processos complexes de transició del projecte i canalitzar les resistències en favor de la nova orientació.
- Característiques d’un procés de transformación
- Tipologies de resistències, manifestacions i la seva canalització
- El paper de la narrativa com a eina de creació de sentit
- Condicions participatives en processos de canvi
- Paradigmes conceptuals d’enfocs sobre el canvi.
Mòdul 5 – Capacitat política
Identificar el mapa polític dels stakeholders del projecte, les seves interaccions i les fons d’influència i poder, tot elegint les estratègies més apropiades.
- L’impacte dels stakeholders en el desenvolupament d’un projecte
- Metodologies d’identificació de les àrees d’interès i influència política
- La representació política i la seva funció
- Les tàctiques i estratègies d’influència.
Mòdul 6 – Els processos creatius i d’innovació
Estimular el potencial creatiu de l’organització i una cultura d’innovació entre els membres de l’organització, convertint-ho en una pràctica de funcionament intern habitual.
- La innovació com a procés i implicacions organitzatives
- Fases i estats d’un procés creatiu
- La capacitat per gestionar-se en moments d’incertesa i ambivalència
- La gestió de contradiccions com a eina d’eclosió d’oportunitats
- La funció de la creativitat en els equips creatius.
Mòdul 7 – Lectura sistèmica de l’entorn
Construir una panoràmica sistèmica de l’entorn i les tendències de futur, practicant metodologies propositives de la identitat organitzativa.
- Coneixement del públic objectiu i noves metodologies d’observació (Buyer Persona, Customer Journey, Customer Experience, Funnel de Conversió)
- Les comunitats: nous models de relació amb els clients
- Enfocs conceptuals i metodològics estratègics
- Metodologies per configurar la contribució social i de negoci
- Amenaces i oportunitats de la I.A.
Mòdul 8 – Projecte Final de Màster
Aquest treball proposa una reflexió-acció creativa del participant en base a una situació organitzativa que permeti integrar els marcs conceptuals i metodològics treballats, al temps que s’interrelaciona amb la pròpia experiència del participant.
Professorat
Coordinació
Jaume Benavent Guardia
Expert en l’exercici del rol de lideratge en organitzacions. Director de Projectes de l’Institut Innova.
Coordinació
Joan Roma i Vergés
Expert en processos de desenvolupament i transformació en organitzacions creatives. President de l’Institut Innova.
Jaume Benavent Guardia
Expert en l’exercici del rol de lideratge en organitzacions. Director de Projectes de l’Institut Innova.
Joan Roma i Vergés
Expert en processos de desenvolupament i transformació en organitzacions creatives. President de l’Institut Innova.
Sandra Carrau Pascual
Experta en dinàmiques grupals per a equips creatius. Sòcia-Consultora de l’Institut Innova.
Lluís Chico Roca
Desenvolupament de negoci internacional
Fernando Leeson Martínez
Expert en disseny d’estructures organitzatives. Soci-Cofundador de l’Institut Innova.
Nani Marquina
Dissenyadora de catifes i fundadora de la seva marca homònima.
Asun Panero
Directora Creativa i Desenvolupament de Producte a Nusa Studio.
Dani Reyes Vilaplana
Expert en metodologies d’identitat organitzativa. Dir. d’Innovació i Recerca, CCMA (TV3 i Catalunya Ràdio).
Marc Roma
Director creatiu i de negoci d’Abacus Idea, àrea de continguts de la cooperativa Abacus.
David Sierra Lozano
Expert en visió estratègica organitzativa. Soci-Consultor de l’Institut Innova.
Joan Teixidor
Sociòleg i fotògraf. Facilitador de processos creatius. Soci-cooperant de l’Institut Innova.
Amaru Zeas-Sigüenza
Cineasta i Director d'Art
Empresa Afiliada
El Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives ha estat creat i dissenyat per Innova, Institut per a la innovació organitzativa i social, i s'engloba dins de la línia d'activitats d'aprenentatge que ve desenvolupant des de 1994 entorn del tema de la transformació organitzacional. L'Institut fa costat a organitzacions i equips creatius en els seus processos de transició, oferint-los consultoria, assessorament de rols, desenvolupament de capacitats i disseny organitzacional, a través d'una perspectiva sistèmica i gestió de la complexitat.
Sortides i àmbits professionals
El programa s’adreça a professionals que assumeixen o volen preparar-se en rols de lideratge d’organitzacions de diferents àmbits creatius, com per exemple: gestió cultural, producció creativa i ardstica, direcció d’experiències de clients, direcció d’art i d’art interactiu, organització i planificació d’esdeveniments, direcció de publicitat, emprenedoria de projectes, direcció de projectes d’equips ad hoc de professionals creatius, direcció de RRHH en organitzacions de professionals creatius, direcció d’experiències d’usuaris i direcció de comunicació/social media.
Cost
Cost total del curs: 10.400 €
El cost total inclou un import de 200 € corresponent a las taxes universitàries, la gestió administrativa i les assegurances obligatòries.
Modalitats de pagament
S’ofereixen diferents modalitats de pagament:
-
Pagament únic
-
Pagament fraccionat, en 3 pagaments diferents:
-
1r pagament, que es realitza en formalitzar la matrícula: 40% del cost del curs excloent les taxes. A l’import resultant s’afegeixen els 200 € corresponents a les taxes universitàries
-
2n pagament, abans del 5 de novembre: 30% del cost del curs excloent les taxes
-
3r pagament, abans del 5 de gener: 30% del cost del curs excloent les taxes
-
Es beneficien d'un 10% de descompte en qualsevol dels cursos els estudiants i ex estudiants de BAU que hagin superat com a mínim el 50% dels crèdits propis de la titulació de Grau, Graduat Superior en Disseny o Diploma en Disseny Gràfic, o el 100% dels crèdits propis de qualsevol de les titulacions de Màster o diplomes de Postgrau.
Més informació sobre beques i ajuts.
Descarrega el catàleg
Escriu les teves dades i t'enviarem un correu amb el catàleg sobre el Màster en Disseny i Lideratge d'Organitzacions Creatives.