Aquest lloc utilitza cookies propies i de tercers per millorar la teva experiéncia a la pàgina. Per habilitar o restringir les cookies actives o per obtenir mes informació, fes click en personalitzar la configuració.
Accepto totes les cookies
Tornar a Grau en Disseny

Projectes de Grau en Disseny

Arxiu de gènere

per Marina Muñoz

Menció en Disseny Gràfic i Comunicació Visual
Arxiu de gènere Arxiu de gènere Arxiu de gènere Arxiu de gènere

Aquest arxiu neix de la inquietud d’explorar els feminismes i el gènere. A partir de la recol·lecció d’informació, el projecte investiga temes i experiències al voltant del gènere, i les posa en relació per crear una cartografia flexible i fluida. Treballant amb tot tipus d’informació, l’Arxiu de gènere s’acosta al rizoma de Deleuze i Guattari, les metodologies queer i el coneixement situat de Haraway.

Lluny de definir rotundament què és el gènere, l’arxiu l’explora des de diferents perspectives i acumula informació per poder saber-ne més, sempre tenint present que és un projecte en constant creixement. Les relacions entre els ítems poden canviar, els temes es poden moure i el rizoma de l’arxiu pot seguir ampliant-se i transformant-se.

Metanoia

per Fà Bascompte, Judit Marsol

Menció en Disseny d'Interiors
Metanoia Metanoia Metanoia Metanoia Metanoia Metanoia

Metanoia neix de la més profunda necessitat de parar en aquest frenesí diàri en una societat que ens desvincula de nosaltres mateixos. Es tracta d'un projecte de disseny crític que planteja la relació entre l'objecte i el subjecte per mitjà d'una constel·lació de peces que exerceixen cert control sobre l'usuari. Des d'aquest control i a través de l'estranyament, les peces converteixen al subjecte en un ser més conscient del seu propi cos, de les seves accions, del seu entorn i de l'espai que habita. Aquests objectes, estan dissenyats perquè l'usuari senti la necessitat de parar i de prendre's el seu temps per a realitzar l'acció que li ocupa, provocant així, un moment de presa de consciència i introspecció.

Simei o Desenvolupament de models d’experimentació entorn l’àmbit tipogràfic fent ús d’una metodologia chulísima

per Ariadna Sánchez

Menció en Disseny Gràfic i Comunicació Visual
Simei o Desenvolupament de models d’experimentació entorn l’àmbit tipogràfic fent ús d’una metodologia chulísima Simei o Desenvolupament de models d’experimentació entorn l’àmbit tipogràfic fent ús d’una metodologia chulísima Simei o Desenvolupament de models d’experimentació entorn l’àmbit tipogràfic fent ús d’una metodologia chulísima Simei o Desenvolupament de models d’experimentació entorn l’àmbit tipogràfic fent ús d’una metodologia chulísima Simei o Desenvolupament de models d’experimentació entorn l’àmbit tipogràfic fent ús d’una metodologia chulísima Simei o Desenvolupament de models d’experimentació entorn l’àmbit tipogràfic fent ús d’una metodologia chulísima

El projecte proposa la redefinició o exploració de l'àmbit de la tipografia a través de l'experimentació. Es fa ús d'una metodologia específica basada en la simbiosi que posa el focus en el tractament dels límits; com es poden treballar des de la transformació nodrint-los d'elements aliens per arribar a noves lectures, estètiques o formes d'entendre aquest camp.

Les coses em fan pena

per Mireia Panisello

Menció en Disseny de Moda
Les coses em fan pena Les coses em fan pena Les coses em fan pena Les coses em fan pena Les coses em fan pena Les coses em fan pena

El fast-fashion ha fet amb el tèxtil el que el capitalisme ha fet amb l’amor romàntic: l’ha buidat de significat fins a fer-nos creure que només està aquí per a nosaltres, per a una estona, i quan ens cansem no passa res, n’hi haurà un altre que el substituirà. Però aquest no desapareix, només es fa invisible per a aquells ulls que pensen que l’única realitat que existeix és la que ells poden percebre. La indústria tèxtil genera més residus que l’amor. Resignificar i reentendre la matèria primera podria ajudar a fer valdre l’objecte resultant.

Rémora

per Salva Franch

Menció en Disseny Audiovisual
Rémora Rémora Rémora Rémora Rémora Rémora Rémora

Rèmora sorgeix de la inquietud generada des del deute i el compromís però, sobretot, des de l'amor, amb la intenció de renovar la percepció d'un esdeveniment del passat en una persona determinada. Un exercici d'empatia i acostament, en un camí intrapersonal que s'articularà en base a uns símbols que actuaran com a precursors per establir el canvi. La investigació conclou amb la formalització d'una peça audiovisual en què s'ha d'expressar la intenció d'oferir aquest missatge al receptor principal.

En defensa del hogar. De desobediencia, resistencia y comunidad

per Dídac Bompart

Menció en Disseny d'Interiors
En defensa del hogar. De desobediencia, resistencia y comunidad En defensa del hogar. De desobediencia, resistencia y comunidad En defensa del hogar. De desobediencia, resistencia y comunidad En defensa del hogar. De desobediencia, resistencia y comunidad

Aquesta recerca se centra en la problemàtica de l'habitatge en l'actualitat i més en concret en l'emergència social que suposen els desnonaments. El capitalisme tardà en el qual vivim s'ha encarregat de sobrepassar tots els límits convertint un dret fonamental en un bé de mercat amb el qual poder especular. Davant aquesta situació les institucions es mostren inoperants i només les plataformes ciutadanes ofereixen resistència, lluita i en alguns casos solucionis. 
La proposta se centra en generar una sèrie de peces, objectes i protocols que donen visibilitat i posen sobre la taula el debat sobre la problemàtica, tractant d'escurçar distàncies respecte a la informació que es transmet des dels mitjans de comunicació i posar el focus en el procés d'extrema violència que acompanya tot aquest procés.

Shank. Perfiles de una sociedad desencajada

per Marcos Cacheiro

Menció en Disseny Gràfic i Comunicació Visual
Shank. Perfiles de una sociedad desencajada Shank. Perfiles de una sociedad desencajada Shank. Perfiles de una sociedad desencajada Shank. Perfiles de una sociedad desencajada Shank. Perfiles de una sociedad desencajada Shank. Perfiles de una sociedad desencajada

La velocitat imposada de la nostra societat fa que sigui impossible una contemplació madura que provoqui reflexions sobre les nostres accions i pensaments, així com del nostre entorn. És mitjançant aquest anàlisi individual que cada persona pot desenvolupar un criteri propi. Aquest projecte pretén traçar una analogia que promou un diàleg entre l'observació i l'acció com una eina per escapar del dinamisme social i l'imperatiu de la felicitat. Aquest discurs es basa en la caracterització de sis perfils desencaixats que construeixen una etnografia imaginària que es divideix en tres parelles contraposades. Cadascuna d'elles serveix com a eix de tensió de les diferents problemàtiques de la hiper-productivitat. En concret, es presenten els criteris col·lectius com destructors del pensament crític, les conseqüències de la productivitat i la felicitat imperativa en la concepció del "jo", i per l'últim, la contemplació com a via per gestionar aquest ritme imposat. 

Al pie de la letra

per Sergio Lairisa

Menció en Disseny Gràfic i Comunicació Visual
Al pie de la letra Al pie de la letra Al pie de la letra Al pie de la letra Al pie de la letra

'Al pie de la letra' surgeix d'un interès per la visió del llenguatge des del disseny. La majoria d'investigacions i estudis sobre les llengües estan realitzats per historiadors d'art o lingüistes, metre que el dissenyador ocupa un segon pla quan aquest està permanentment en contacte amb les lletres. Aquest projecte explora les polítiques del llenguatge occidental i del seu context actual. Llegim d'esquerra a dreta, el mateix sentit que les agulles del rellotge, les majúscules només serveixen per empoderar, l'emoji és l'idioma més parlat del món i no és suficientment inclusiu. Aquesta publicació és una resposta a aquestes inquietuds, s'expliquen les principals polítiques a partir de connexions entre reflexions i investigacions de grans dissenyadors gràfics i de tipografia com Jan Tschichold, Adrian Frutiger, Gerard Unger, Joan Costa, o Ruben Pater. És una proposta on es dóna una visualització e importància al llenguatge des del disseny, mitjançant una publicació.

Estrès

per Álex Trullàs, Roger Mitjans

Menció en Disseny Audiovisual
Estrès Estrès Estrès Estrès Estrès

Ens trobem dins un sistema capitalista dominat per la sobre producció material, la pressa social, la saturació d'informació i la globalització. Les nostres vides es limiten a complir les normes establertes d'aquest sistema per tal de sobreviure, sense tindre en compte el sofriment i el malestar que aquestes ens generen. De vida només hi ha una, i és més divertida si gaudim del dia a dia. 
Aquest projecte consta d’un videoclip que neix de la lletra d'una cançó de Marialluïsa, un grup de pop metafísic català. El videoclip d'Estrès es la representació del món intel·ligible de la cançó de Marialluïsa a partir de metàfores visuals, que mostren la transformació de l'ésser humà com a ésser egocèntric dominat per la cobdícia i l'ambició de poder, a l'ésser humà purificat, lliure de sofriment, responsable dels seus propis actes i l'amo del seu propi destí. 
El projecte dóna molta importància a la investigació de tècniques de producció i llenguatge audiovisual creatives i busca la millor manera de comunicar les idees que es volen transmetre a partir del moviment, la composició, el color i la textura de cada escena, de manera que aporten un to i un significat que donen coherència a la narrativa.

Franqstrukture

per Laura Núñez

Menció en Disseny de Moda
Franqstrukture Franqstrukture Franqstrukture

El propòsit del present treball resideix a crear un nou sistema constructiu en la moda. Per a això, realitzo una recerca profunda de la forma i funció de l’arquitectura aplicada a l’estructura del projecte. La finalitat del citat sistema constructiu és la reutilització de les peces basat en la relació de forma i funció. Així mateix, els estampats i el color conformen una part fonamental del projecte. D’aquesta manera, gràcies a la combinació dels elements es pretén aconseguir una col·lecció dinàmica i exclusiva que atorga al joc, a la diversió i a l’experimentació  els papers protagonistes.

Memoria Anegada

per Aitana Serrà

Menció en Disseny d'Interiors
Memoria Anegada Memoria Anegada Memoria Anegada Memoria Anegada Memoria Anegada

Els objectius principals d’aquest projecte són conscienciar i fer reflexionar a la societat sobre el record d’espais de memòria. Treballant amb llocs ja oblidats per alguns, que gradualment aniran desapareixent de les nostres platges i la seva història amb ells. Focalitzant la recerca en la tipologia d’espai bunqueritzat, aquest treball té com a finalitat aconseguir recuperar i reutilitzar el búnquer. Mitjançant una extensa recopilació d’arxius, fets històrics i records entorn a aquesta zona, junt amb l’estudi de referents que tracten el mateix tema, dissenyar una intervenció en forma d’instal·lació artística, pensada per a ser vista des de la platja on s’assenta actualment el búnquer. Aquesta acció farà que l’espectador sigui conscient del futur pròxim inevitable que viurà aquest espai de memòria, la desaparició, degut a la pujada del nivell de la mar a causa del canvi climàtic. Aquest treball vol territorialitzar la memòria i fer del passat recent un document viu per a l’aprenentatge i la reflexió. La intenció és rescatar aquests espais oblidats i fer que continuïn formant part de la nostra memòria col·lectiva. Pel que respecta a la metodologia de treball, s’han investigat els fets que constitueixen la història i memòria d’aquest espai, col·leccionant records i històries del passat i present, creant cartografies i plans de la seva situació geogràfica, aconseguint aquesta constel·lació d’informació al voltant de l’espai del búnquer. [Búnquer. Memòria anegada. Memòria històrica. Oblit. Records. Ofegar. Abandonar. Extinció. Reflexionar]

Objetos Esteaticos

per Abril Romero

Menció en Disseny de Moda
Objetos Esteaticos Objetos Esteaticos Objetos Esteaticos Objetos Esteaticos Objetos Esteaticos

En una societat hipermoderna, on tot i tots estem connectats entre nosaltres via mass media, on la globalització fa que tot sembli més accessible i, en conseqüència, més igual. Té sentit que pensem que és el propi individu l’únic partícip en la creació de la seva identitat? Aquest projecte es basa en un estudi etnogràfic dels joves del meu entorn. Planteja una reflexió sobre la constant necessitat de diferenciar-se dels altres, utilitzant la seva vestimenta com a eina per a això. Però tot i així, s’observa una uniformitat estètica entre els individus, ja que tots estem influenciats per les mateixes fonts d’informació. La formalització es presenta com una col·lecció d’objectes que representen la sobreinformació i l’excentricitat que caracteritza aquesta generació de joves.

Fuerza Generadora

per Jorge Rivera

Menció en Disseny Audiovisual
Fuerza Generadora Fuerza Generadora Fuerza Generadora Fuerza Generadora Fuerza Generadora

Força Generadora és un projecte que pretén realitzar una exploració i aproximació a la naturalesa des dels seus comportaments, mitjançant el desenvolupament d'experimentacions audiovisuals. Aquestes inclouen esdeveniments naturals com a eix de desenvolupament de les peces, tant en la fase d'experimentació conceptualització o formalització. Una metodologia no lineal em permetrà una revisió constant de les relacions establertes entre les diferents fases. Així mateix el projecte és dotat d'un caràcter orgànic / natural basat en el concepte teòric de rizoma pel qual les experimentacions s'aniran succeint segons les observacions i experiències en i amb la natura. Paraules clau: Naruraleza - Investigació experiencial - Disseny experimental - Dispositiu - Instal·lació audiovisual

Botánica digital y tejidos circulares

per Ruth González

Menció en Disseny d'Interiors
Botánica digital y tejidos circulares Botánica digital y tejidos circulares Botánica digital y tejidos circulares Botánica digital y tejidos circulares Botánica digital y tejidos circulares

Botànica digital i teixits circulars, neix d’una inquietud personal cap a la generació de formes orgàniques aparentment aleatòries, aquelles que segons Deleuze, coincideixen, i no per casualitat, amb la mateixa forma de la bellesa. Una anàlisi que troba l’origen a l’organicitat present en els objectes artesanals, i fa un recorregut per la gènesi cel·lular i el creixement orgànic d’una planta. En un marc multidisciplinari, el projecte caracteritzat per una comprensió heurística del procés de creixement vegetal, funciona com a frontissa partint d’un coneixement visual mimetitzat a través d’objectes tridimensionals. Un disseny generatiu que, a partir d’un sistema paramètric, tradueix el creixement vegetal en digital, generant estructures orgàniques digitals. Així, l’orgànic assoleix un triple valor: inicialment estètic, però, simultàniament, epistemològic i didàctic que s’articula a través de tres exploracions de la forma orgànica. Una primera anàlisi que examina la creació de formes orgàniques aleatòries generades mitjançant la intuïció i la modificació naive de la geometria. Un segon procés que concreta, a partir de sis dobles recipients, els paràmetres de creixement de les seves respectives espècies vegetals. En un tercer i últim capítol, es treballa la materialitat artesana aplicant les variables de manera analògica i deixant que el diàleg entre mà i matèria determini la forma final.

La forma líquida del diseño gráfico

per Carlos Castro

Menció en Disseny Gràfic i Comunicació Visual
La forma líquida del diseño gráfico La forma líquida del diseño gráfico La forma líquida del diseño gráfico La forma líquida del diseño gráfico La forma líquida del diseño gráfico La forma líquida del diseño gráfico La forma líquida del diseño gráfico

En un món globalitzat ple de signes, cal analitzar el desenvolupament de la societat, els seus canvis i conductes al llarg de la història, per així comprendre la connexió i relació que aquesta té amb el disseny gràfic. Com a referent principal he pres a el sociòleg i filòsof Zygmunt Bauman amb el seu terme "modernitat líquida" (Zygmunt, 2010) en el qual manifesta que la societat contemporània és líquida, ja que s'adapta a qualsevol forma i es desplaça lliurement sense barreres o límits amb seus continus canvis i noves formes. L'objectiu és reflexionar sobre el vincle que tenen els canvis en la societat amb el disseny gràfic i com aquest és també líquid. Es generarà una exposició efímera d'instal·lacions i de pòsters interactius on cada un d'ells ajuda a construir una narrativa sobre la nova forma de el disseny gràfic.

Miradas de Poder: Estrategias hacia una militancia tecnopolítica

per Tamara Cortés

Menció en Disseny Audiovisual
Miradas de Poder: Estrategias hacia una militancia tecnopolítica Miradas de Poder: Estrategias hacia una militancia tecnopolítica Miradas de Poder: Estrategias hacia una militancia tecnopolítica Miradas de Poder: Estrategias hacia una militancia tecnopolítica Miradas de Poder: Estrategias hacia una militancia tecnopolítica

Des d’un punt de vista antropològic, hi ha condicions materials que travessen la nostra vida. El gènere, la classe, l’orientació o l’origen natal determinen en gran mesura la nostra manera d’entendre el món. Totes aquestes condicions les assumim transversalment, arribant a ser determinants en les nostres formes de socialització. I de la mateixa manera en què som, avancem amb eines que ens permeten desenvolupar precisament aquestes formes de socialització; així podríem definir la tecnologia sense desconnectar-la del que és social. Mentrestant, el Poder sempre ha subordinat totes aquestes condicions i les ha combinat de manera exacta per a poder continuar perpetuant-se a si mateix, generant que per raó d’aquestes mateixes condicions hi hagi qui en pagui les conseqüències en clau de desigualtat.

En aquestes tensions entre el que és públic i el que és privat, el que és comú i el que és individual, s’originen les lluites socials que avui dia coneixem, i moviments assemblearis que tracten de subvertir, o en qualsevol cas recuperar, la mirada que en algun moment els va ser negada. De maneres molt subtils, aquestes desigualtats socials se’ns colen també a les tecnologies: falta de representació de cossos en imatges generades per lògica computacional, algorismes presumptament racistes, marges d’error en el gènere a través del reconeixement facial, etc. Aquestes mirades de poder abasten totes les etiquetes que el dispositiu/càmera-codi ens assigna en veure’ns, que no deixa de ser una cosa construïda socialment. Enmig d’aquest escenari tecnològic, les mal anomenades noves tecnologies generen el rebuig per part dels quals encara lluiten per causes històriques, precisament pel fals relat construït al voltant de les tecnologies que ens suggereixen que l’ús de les mateixes és, o ha de ser, una cosa relegada a perfils calculadors, tècnics, urbanites o moderns.

És urgent comprendre les tecnologies com un eix transversal més a contemplar en les nostres vides, a connectar amb elles per a comprendre l’articulació de les desigualtats d’una manera més completa en un escenari híper-visual, híper-digital i súper-vigilat com és l’actual. És urgent acostar la crítica tecnològica a organitzacions assembleàries per a habilitar l’empoderament de l’eina a través d’un discurs, deconstruir la fantasia del hacker i repensar el modus operandi de l’activista actual.