Projectes de Grau en Disseny
Rodeo Digital
per Harry Escott
Menció en Disseny Gràfic i Comunicació VisualRodeo Digital® és un projecte de disseny crític que presenta una sèrie de reflexions, dubtes i frustracions sobre l'statu quo, la natura i la realitat del dissenyador modern.
Aquest diàleg aparentment interminable entre diferents punts de vista es materialitza a través d'una col·lecció de peces variades, explorant diferents formats i suports, així com intervencions entre la natura i la societat.
Totes aquestes sutilitzen com una forma de comunicar al món aquestes frustracions amb la vida quotidiana; com a forma de protesta, i de revolució personal, contra el sistema.
Nº 2164: Estudi sobre la uniformitat
per Daniel Sirera
Menció en Disseny de ModaAquesta recerca aborda l’evolució històrica de l’uniforme des de les seves arrels militars fins a les seves diverses manifestacions actuals, fortament influenciada per la revolució industrial i la ideologia capitalista. Es reconeix la dualitat de les agències positives i negatives dels uniformes, i es destaquen les diferències crucials entre la unió i la uniformitat. En el context contemporani, tots els aspectes de la societat s’han tornat uniformes. L’estudi destaca la necessitat de comprendre les diferències entre els uniformes de treball, que sovint neguen la individualitat, i els uniformes d’oci -com és el cas del futbol-, que fomenten la col·lectivitat mentre reafirmen la identitat individual.
VESTIGIO
per Esther Ji
Menció en Disseny AudiovisualVESTIGIO és una autoetnografia audiovisual que investiga els rastres culturals a partir del buit de la seva presència a causa d’una diàspora familiar. L’any passat els meus avis van tornar a Fangshan, el seu poble natal a la Xina, mentre que la resta de la família i jo vivim a Barcelona. Arran de l’absència generada per la distància física, sorgeix la necessitat de viatjar amb la càmera per a registrar un coneixement tàcit que, amb la seva absència, havia desaparegut en la meva llar. El projecte reflexiona sobre herències culturals, migracions, diàspores familiars, expectatives, idealismes i buits generats en un context vital situat entre cultures i territoris. La por al buit i a la pèrdua d’una herència cultural familiar, com a eix central, la cerca dels coneixements tàcits dels meus avis, com a resposta, es formalitzen a través d’un projecte documental audiovisual que reivindica els nostres propis vestigis culturals.
Museu del Disseny de Barcelona
per Carlos García i Anna García
Menció en Disseny Gràfic i Comunicació VisualCurs: 3r
Assignatura: Infografia II
OFF THE GRID!
per Sílvia Picanyol
Menció en Disseny d'InteriorsEl projecte especula sobre noves -o antigues- maneres de viure i habitar, sobre lògiques constructives alternatives, sobre sostenibilitat en un món que avança de pressa, però no canvia com hauria de fer-ho, sobre un canvi de paradigma, sobre l’arquitectura del futur. A través del disseny d’un d’habitatge autosostenible – que actua com a cas d’estudi – i es basa en l’arquitectura tradicional japonesa i la seva relació amb l’entorn, en el desdibuixament d’interior i exterior, en la indeterminació espaial i espais flexibles i polivalents; en innovació a través del Low-Tech, la materialitat i estratègies passives; es posa de manifest tot allò que qüestiona la nostra manera de viure i ens aproxima un altre cop als orígens, a la natura. Partint de la creació d’una retícula que s’origina en buscar una compatibilitat entre les mides del tatami i els sistemes de construcció modulars i prefabricats actuals, OFF THE GRID! pretén forçar els límits de les noves lògiques constructives per acabar desenvolupant un sistema de construcció reticular universal que permeti generar infinites combinacions.
(Co)miendo
per Carla Surroca
Menció en Disseny d'Interiors(Co)miendo, neix de la necessitat d’investigar sobre les relacions interespècie entre humans i els altres éssers vius, generant connexions a través del menjar i la cura. Aquesta recerca proposa una reflexió, una nova convivència i un canvi de paradigma per a explorar nous camins cap a les relacions, cures i vincles, entre els humans i no-humans, en el moment de menjar. Establint una mirada crítica a partir d’un disseny especulatiu. El meu objectiu neix amb la necessitat de crear un mobiliari perquè succeeixin interaccions dinámiques interespècie. Modificant la materialitat i l’espai-temps, utilitzant el concepte taula, per a establir noves connexions interespècie, a través de l’acció quotidiana de menjar. (Co)miendo, és una recerca en disseny interespècie, on a través d’un nou disseny s’intenta evidenciar i aconseguir un acostament acurat amb plantes, insectes i bacteris, en els quals la matèria, el cos i els sabers es veuen cohesionats. Aquest projecte busca reflexionar sobre les relacions que tenim amb el nostre entorn, privilegiant les cures i enfortint el vincle amb els altres éssers vius en un moment d’estar present, com pretén l’acció de menjar.
Policías y tránsfugas
per Lucía Valle
Menció en Disseny Gràfic i Comunicació VisualLa teoria queer encunya el terme “policia del gènere” per anomenar els sistemes de control, amenaces i càstigs, que articula la nostra societat per reforçar un sistema de gènere binari, i castrar les realitats dissidents. A través d’aquests sistemes, s’estableix una dinàmica de poder, entre els policies i les perseguides, les desertores del bàndol del binarisme: les trànsfugues. Aquesta peça editorial actua com a calaix de sastre, recollint pensaments, referents i experiments, a través dels quals es posa en qüestió què o qui són aquests policies, les mans executores del sistema, i com juguen el seu paper. Però també el de les trànsfugues, i per descomptat, el de totis nosaltris, en un exercici d’introspecció, per fer-nos preguntes sobre el nostre paper i responsabilitat política i social, ja sigui des d’una banda de l’espectre de la normativitat o de l’altre. Forma i contingut es donen suport a l’un a l’altre des de l’horitzontalitat, i a través del disseny com a llenguatge, s’hibriden generant noves idees.
Flora Futura
per Andrea López
Menció en Disseny AudiovisualImaginant futurs en la relació entre tecnologia i naturalesa, es planteja l’extensió dels límits de la biologia sintètica amb la introducció d’espècies vegetals artificials que ajudin a mitigar aquests impactes. S’utilitza un mètode qualitatiu basat en obres i lectures existents, així com en reflexions obtingudes d’entrevistes amb experts en aquest camp. En el marc experimental, es fa servir un procés de disseny iteratiu que inclou l’observació, el diagramat, l’esbós i l’exploració digital per a la visualització d’idees. Aquest procés, combinat amb l’anàlisi de metodologies per a la bioremediació, defineixen els criteris funcionals i estètics de les espècies sintètiques, buscant traduir aquestes característiques en models tridimensionals.
Començar la casa per la teulada
per Rita Oliveras
Menció en Disseny de ModaAquest projecte es centra en la relació amb l’espai que tenen les dues disciplines, en com esdevenen recintes habitables i en la importància de l’accés en les diferents estructures. Com, sense la possibilitat d’ocupar l’espai interior, l’arquitectura podria ser percebuda només com una escultura i la peça de moda podria ser vista simplement com un drap. Així, la presència del “forat” no només respon a una funció pràctica d’entrada, sinó que també estableix una connexió vital amb la naturalesa humana, satisfent les necessitats d’habitatge i protecció. A través d’aquesta perspectiva, s’arriba a la conclusió que el forat, com a element d’accés i habitatge, és fonamental per definir l’essència i el propòsit de l’arquitectura i la moda.
Who is Going to Design All the Shit That We Don't Need
per Irene Lladó
Menció en Disseny AudiovisualCurs: 4t
Assignatura: Tipografia en Moviment
Walls of Memory
per Jana Serra
Menció en Disseny de ModaCurs: 3r
Assignatura: Projectes de Disseny de Moda I
Al Marge
per Noelia Quero
Menció en Disseny AudiovisualAl Marge és un projecte d’investigació en disseny sobre les perifèries urbanes, una revisió crítica sobre la concepció d’aquestes que en fa la mirada dominant de la ciutat, entesa com a centre, que sovint les identifica com a no-lloc. Aquest projecte neix del qüestionament sobre com el vincle entre un subjecte i un territori afecta al significat atribuït a aquest últim. I, d’altra banda, en com aquest vincle també condiciona la capacitat d’observació i la manera de viure un territori. Centrant-se en la perifèria de Barcelona, concretament en les zones perimetrals al riu Llobregat i les principals carreteres d’entrada a la ciutat, el projecte reflexiona sobre com pensem i habitem el territori urbà i semiurbà. La deriva esdevé la principal metodologia d’investigació, observació, i coneixement del territori. Aquestes derives són enregistrades amb diferents mitjans per, posteriorment, conformar una constel·lació de peces cartogràfiques que (re)presenten el territori més enllà del paisatge geogràfic.
MACBA
per Pol Uñó i Iona Pròsper
Menció en Disseny Gràfic i Comunicació VisualCurs: 3r
Assignatura: Infografia II
UCA, Lia Kali
per Mar Llubià, Mina Marcos, Irene Rubio i Antonia Schlack
Menció en Disseny AudiovisualCurs: 2n
Assignatura: Iniciació als Projectes de Disseny I
Como en Casa en Ningún Sitio
per Bet Casals, Nora de Mena i Paula Perroni
Menció en Disseny d'Interiors"Como en casa ningún sitio” és un projecte que busca repensar els espais públics i la manera com ens hi relacionem. Les persones que usen el transport públic pateixen parades amb corrents d'aire, vandalisme i olors sospitoses. No s'hi experimenta un sol moment de comoditat i l'únic lloc on pots descansar és en un llistó de plàstic groc.
Aquesta nova casa de carrer brinda als transeünts un racó acollidor per interactuar, descansar i llegir mentre esperen l'autobús i naveguen per la ciutat, integrant-se amb el teixit urbà i portant el context del que és privat als carrers.
Amish Association
per Laura López
Menció en Disseny Gràfic i Comunicació VisualCurs: 3r
Assignatura: Projectes I
Stradivarius
per Sandra Rey
Menció en Disseny de ModaCurs: 3r
Assignatura: Projectes III
One and Sixty Chairs
per Sara Cladellas
Menció en Disseny Gràfic i Comunicació VisualCurso: 3r
Assignatura: Projectes I
Beyond Your Move
per Karina Zambrana, Aina Ortet, Laura Gili y Maria Prous
Menció en Disseny AudiovisualCurs: 4t
Assignatura: Tipografia en Moviment
Amics dels Museus
per Alba Ballesteros i Àngela Gonzalez
Menció en Disseny Gràfic i Comunicació VisualCurs: 2n
Assignatura: Iniciació als projectes de disseny II
Desdibuixant Límits
per Míriam Lalmolda y Laia Soler
Menció en Disseny d'InteriorsPremis Habitàcola 2022
Gordiola i l'Art del Vidre
per Andreu Rigo
Menció en Disseny Gràfic i Comunicació VisualDes dels seus orígens a finals del segle XIII a Venècia, la industria del vidre bufat es va expandir per tota Europa fins arribar a l’illa de Mallorca, on la família Gordiola hi són pioners des de fa més de 300 anys. Aquest projecte de branding no només és un homenatge a aquest negoci familiar, sinó que és una modernització amb perspectiva històrica de la seva identitat corporativa fent servir com a element de més importància una tipografia feta a mida dissenyada a partir d’un antic rètol de l’empresa.
Aineta
per Anna Ruiz
Menció en Disseny AudiovisualAineta és un curtmetratge sobre la transició de la infància a l’adolescència, una nova etapa desconeguda, acompanyada de canvis físics. El curt narra la història de l’Aina, una nena de dotze anys, que comença a assumir que a poc a poc, està deixant de ser una nena. De la mà de les seves amigues comença a descobrir el món d’una altra manera, endinsant-se en una nova etapa sense saber com pair-ho. Un esdeveniment sobtat durant una tarda d’assaig de teatre resultarà un shock de realitat que no sabrà com afrontar.
Guanyadora d'un Premi Laus Or a la categoria Estudiant, treball final de grau.
A Frame For Work. Neuroscience & design
per Guillermina Gassó
Menció en Disseny d'Interiors‘A Frame for Work’ neix de la curiositat de com es pot millorar i repensar els espais de treball per al benestar de les persones que habiten l’espai. Des de la pandèmia de la Covid s’han creat noves maneres de treballar i noves necessitats. El paradigma de la vida laboral ha evolucionat. Sorgeix una nova pregunta: abans de dissenyar una oficina, no ens hauríem de preguntar per què?