Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis, personalitzar i analitzar la navegació i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències. Si continues navegant, considerem que acceptes el seu ús. Pots canviar la configuració i més informació a la política de cookies
Acceptar
Tornar al Grau en Disseny

Taller de Creativitat

Aquesta assignatura de vocació experimental i que s'emmarca dins del Departament d'Art, es planteja com una aproximació a les pràctiques creatives (vinculades al disseny especulatiu) com a forma de desenvolupament dels prototips i els objectes que ens permetran pensar en possibles escenaris de vida. En comptes d’emprar la ficció per endevinar el futur, la farem servir per aprendre a fer-nos preguntes sobre les condicions actuals de vida humana i no humana. La ciutat, l'hàbitat, les tecnologies, els objectes, els esdeveniments sociopolítics i culturals, etc. aniran dibuixant i desenvolupant un univers creatiu des del qual aprendrem a usar la creativitat aplicada als processos de disseny complexos.

  • Estudi: Grau en Disseny
  • Crèdits: 6 ECTS
  • Curs: Segon curs
  • Tipus: Formació bàsica
  • Codi de l'assignatura: GDF012

Continguts

Introducció: D'Interfícies a Interaccions

Aquest bloc consisteix en un apropament pràctic a les tecnologies d'interacció per aprendre a integrar tecnologies i explorar les seves possibilitats en projectes de disseny.

Bloc 1: Disseny ficció com a espai d'investigació

Aquest bloc explora les possibilitats de la ficció per a desenvolupar projectes de disseny que interroguin el present. Es proposa un abordatge metodològic al concepte de "prototip diegètic" i a les narratives creatives per a la investigació en disseny.

Bloc 2: Tècniques o tàctiques

Sabem que tècnica i tàctica no són el mateix. Però, què passa quan una tècnica s'utilitza de forma tàctica? Abordarem metodologies creatives en les que les eines són utilitzades de forma diferent a l'ús per al qual van ser inventades. El camí més llarg per aconseguir un resultat pot ser el menys eficaç però, durant el recorregut, es poden descobrir coses inesperades o bé es pot arribar a un altre lloc no previst. Així mateix veiem com també les eines de treball es poden hackejar i customitzar de tal manera que es van transformant durant el seu propi ús. L'objectiu, fer usos tàctics de les tècniques per explorar noves estètiques i llenguatges.

Bloc 3: Espais rars

Aquest bloc aborda l'estudi i la intervenció d'espais rars o absurds. Es tracta de realitzar un recorregut per llocs que van des de la ruïna com a document del passat fins a llocs poblats per les restes d'una cosa que mai es va arribar a construir. Seran objecte d'interès tant el macro, grans projectes urbanístics fracassats, com el micro, racons de l'espai públic que freguen l'absurd o són de dubtosa utilitat. El rar, el sinistre, fora mida seran els llocs des dels quals explorarem estètiques possibles materialitzades en un pensament espacial.

El bloc aborda també la idea d'inutilitat com a espai d'investigació. Treballarem el disseny d'objectes que ens col·loquen dins d'un context possible, i desdibuixen la idea d'utilitat, explorant altres materials.

Bloc 4: L'amor com a objecte de disseny

L'amor romàntic és un gran artefacte de disseny. Conté objectes, històries, expectatives, químics, tipografies, imatges i decepcions. En aquest bloc ens posarem mans a l'obra per dissenyar altres amors, altres possibles dissenys per a l'amor. Revisant la història de l'amor romàntic i els seus imaginaris, especularem sobre quins objectes i quines formes de disseny poden acompanyar noves formes d'estimar. Quan la parella de dos es queda curta, quan les xarxes d'interdependència es fan cada vegada més visibles, quan els rols de gènere estàndards es tornen insuficients, afloraran altres amors, altres imaginaris i altres dissenys de l'amor.
 

Resultats d'Aprenentatge

  • Aplica estratègies creatives per resoldre problemes específics.
  • Proposa solucions innovadores ajustades als recursos donats.
  • Entén i aplica la ficció com a eina per desenvolupar propostes artístiques.
  • Utilitza adequadament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional en català, castellà o anglès.
  • Aplica els seus coneixements, la compressió d'aquests en l'àmbit professional del disseny de forma creativa i innovadora.

Competències Específiques

CE2. Integra els coneixements i els plantejaments de referents culturals, artístics i  històrics específics del disseny en l’exercici de la pràctica dels projectes de disseny de manera creativa i innovadora.

CE5. Domina les  tècniques de representació gràfica, les eines de representació digital, així com els llenguatges expressius  i la producció formal manual específics dels diferents àmbits del disseny per poder-les aplicar de forma coherent als processos d’ experimentació, de  desenvolupament , de realització i de presentació dels projectes professionals.

Avaluació

  • 20% Documentació
  • 10% Avaluació continuada, participació activa, puntualitat i actitud cooperativa
  • 10% Implementació de tecnologies d'interacció i documentació de les mateixes
  • 60% Treballs de classe

En tots els casos es valoraran quatre factors: la formalització, la conceptualització, el risc i la creativitat dels treballs lliurats. No s'avaluarà cap projecte que no s'ajusti als enunciats. Així mateix és imprescindible lliurar la documentació del taller per realitzar l'avaluació final.