Iconografia i Comunicació
Aquesta assignatura de l'àrea de cultura té com a objectiu introduir a l’alumnat del grau en disseny en la ciència social de la Iconografia. Per a això, s'explorarà la formació, evolució i interpretació de les imatges mitjançant patrons, i també se'ls guiarà en la interpretació de les imatges i la seva construcció en el sistema cultural. Finalment, s'insistirà en la importància que exerceix la comunicació a l'hora de vehicular el sistema lexicogràfic cap a un sistema iconogràfic.
- Estudi: Grau en Disseny
- Crèdits: 6 ECTS
- Curs: Primer curs
- Tipus: Formació bàsica
- Codi de l'assignatura: GDF061
Continguts
1- Context i entorn
- Introducció a la història de les imatges.
- Fonts iconogràfiques clàssiques: Història de l'art, esglèsia, institucions estatals, mitjans de comunicació i entreteniment de masses, publicitat.
- Genealogia històrica dels paradigmes iconogràfics. La creació i manteniment de sistemes iconogràfics.
- Fonts iconogràfiques alternatives i conjunturals: entorns socials, culturals i polítics. Contraiconografies.
- Ciències socials i tipologies institucionalitzades.
- La creació de consens i dissensió iconogràfica.
2- Representació i sentit
- La semiòtica: procediments, fonts i escoles.
- Signe, símbol, al.legoria. Els trops lingüistics. Iconografies cromàtiques.
- Estereotip i comunicació.
- La recepció de les imatges. De la idolatria a la iconoclastia.
- La imatge com a text.
- La identitat visual pre i post-digital.
- Muntatge, fotomuntatge, muntatge videogràfic i fílmic.
- Imatge, certesa i falsetat. Imatge i versemblança.
- La imatge afectiva: causes i efectes. Imatges calentes versus imatges fredes.
- Senyalètica, informació, la imatge interfaç.
3- Direcció iconogràfica
- Recerca i creació de fonts documentals.
- Mitjans, formats i audiències en la direcció projectual.
- El.laboració i comunicació de projectes visuals.
- Iconografia informacional.
- Consistència iconogràfica en direcció artística.
- Traducció iconogràfica en literatura i viceversa.
4- Comunicació
- Elements bàsics de la comunicació humana.
- Teories bàsiques de la comunicació.
- Causes i efectes entre tècnica comunicacional i espai social.
- Realitat i signe: la re-presentació.
- Polítiques comunicacionals: Anàlisi de problemes.
Resultats d'Aprenentatge
- Diferencia entre els diversos àmbits comunicacionals i es posiciona de forma crítica.
- Analitza i identifica amb propietat els contextos històrics, socials, culturals i tècnics dels sistemes de comunicació.
- Entén i aplica els principis de la semiòtica en la construcció i interpretació del llenguatge comunicacional.
- Comunica a tot tipus d'audiències especialitzades o no (clients, fabricants, proveïdors), de manera clara i precisa, coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions.
- Mostra actituds de respecte cap a la diversitat lingüística, social i cultural.
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l’exercici de la professió.
- Analitza èticament situacions d’injustícies i desigualtats i proposa mesures de compensació.
- Utilitza el llenguatge audiovisual i els diferents recursos per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l’àmbit.
- Mostra habilitats per a l’anàlisi des d’una perspectiva global i integral posant en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics segons correspongui.
Competències Específiques
CE8. Domina l'ús dels codis de comunicació estètics i simbòlics, així com el llenguatge específic del disseny, per tal d'adequar la intenció comunicativa del projecte proposat a la percepció real de l'usuari.
Avaluació
- Observació de la participació: 20%
- Realització de treballs o projectes requerits: 40%
- Defensa pública de projectes: 10%
- Seguiment del treball realitzat: 30%
Professorat
María Fernanda Moscoso
Doctora. Llicenciada en Antropologia. Recerca. Art
Jorge Luis Marzo
Doctor. Llicenciat en Geografia i Història. Coordinador del Grup de Recerca GREDITS. Estudis culturals