Iconografia i Comunicació
Aquesta assignatura de l'àrea de cultura té com a objectiu introduir a l’alumnat del grau en disseny en la ciència social de la Iconografia. Per a això, s'explorarà la formació, evolució i interpretació de les imatges mitjançant patrons, i també se'ls guiarà en la interpretació de les imatges i la seva construcció en el sistema cultural. Finalment, s'insistirà en la importància que exerceix la comunicació a l'hora de vehicular el sistema lexicogràfic cap a un sistema iconogràfic.
- Estudi: Grau en Disseny
- Crèdits: 6 ECTS
- Curs: Primer curs
- Tipus: Formació bàsica
- Codi de l'assignatura: GDF061
Sinopsi
L'assignatura Iconografia i Comunicació pertany a l'Àrea de Cultura. Explora: 1) la formació, l'evolució i la interpretació d'imatges a través de patrons -Iconografia-; 2) la interpretació i continuïtat de les imatges en els sistemes culturals –Iconologia–; 3) la constitució de sistemes d'imatges al conjunt general del règim lingüístic -semiòtica-; 3) els marcs, formats, contextos i mitjans que transmeten i configuren el conjunt general de signes i enunciats –Comunicació–. La iconografia és la ciència social que s'ocupa del significat i el sentit de les imatges en relació amb un marc interpretatiu determinat per la cultura (cultures). En general, els règims comunicatius sempre s'inclinen per un alfabet d'imatges més que no pas de paraules parlades o escrites. La comprensió i l'avaluació d'aquest alfabet és la clau d'aquest tema apassionant.
Objectius de l'assignatura
- Comprensió de la relació entre els sistemes iconogràfics i els contextos socials i culturals en què es creen i en què es perceben
- Identificar adequadament el significat dels signes en relació amb els mitjans i sistemes en què s'insereixen
- Comprensió del paper i efectes dels patrons i models en les metodologies iconogràfiques
- Comprendre la genealogia i el desenvolupament dels mons simbòlics de la imatge a través del temps i l'espai
- Capacitat per construir els missatges i estratègies més adients a l'hora de comunicar tant les idees com la formalització d'un projecte
- Conscienciació de la influència dels estereotips en la comunicació contemporània i proposta de possibles alternatives
- Comprendre i explorar l'especificitat dels mitjans tècnics a l'hora de donar forma i transmetre les imatges i els missatges que transmeten
- Entendre, donar forma i explorar bases de dades i arxius visuals
- Investigar i realitzar amb coherència i coherència les tasques de gestió col·lectiva de projectes (direcció d'art)
- Capacitat per interpretar, presentar i transmetre amb claredat i síntesi els objectius, procediments i resultats d'un projecte de comunicació
Resultats d'aprenentatge
- Diferencia els diferents àmbits comunicatius i adopta una posició crítica
- Analitza i identifica els contextos històrics, socials, culturals i tècnics dels sistemes de comunicació
- Comprèn i aplica els principis de la semiòtica en la construcció i interpretació del llenguatge comunicacional
- Comunica a tot tipus de públics, especialitzats o no (clients, fabricants, proveïdors), de manera clara i precisa, coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions
- Mostra respecte per la diversitat lingüística, social i cultural
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió
- Analitza èticament situacions d'injustícia i desigualtat i proposa mesures de compensació
- Utilitza el llenguatge audiovisual i els diferents recursos per expressar i presentar continguts relacionats amb els coneixements específics de l'àmbit
- Mostra habilitats per a l'anàlisi des d'una perspectiva global i integral, relacionant els elements socials, culturals, econòmics i polítics segons correspongui
- Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en produccions orals com escrites
Professorat
Jorge Luis Marzo
Doctor. Llicenciat en Geografia i Història. Coordinador del Grup de Recerca GREDITS. Estudis culturals
Roc Albalat
Dissenyador gràfic. Art. Realització