Disseny i Comunicació
L’assignatura és el pont entre BAU i el món laboral. Els exercicis acosten la realitat professional amb metodologies de recerca, anàlisi i presentació de projectes. A través d’una mirada atenta al panorama creatiu actual les classes ajuden a l’estudiant a situar-se, definir el seu perfil professional i saber comunicar-lo amb el portfoli i altres eines de comunicació.
- Estudi: Grau en Disseny
- Crèdits: 6 ECTS
- Curs: Quart curs
- Tipus: Optativa
- Menció: Menció en Disseny Gràfic i Comunicació Visual
- Codi de l'assignatura: GDVG24
Continguts
1. Estratègia Creativa
- Què és estratègia i la seva contribució específica en el disseny gràfic
- Tipus d'estratègia creativa
- Procés de treball i fases per elaborar una estratègia creativa.
2. Conceptualització
- Diferenciació entre idea i concepte
- Per què és necessari conceptualitzar per formalitzar, produir o vendre projectes de disseny
- Eines i recursos de conceptualització gràfica.
3. Recerca
- Què és fer recerca i per què és necessària en projectes de disseny
- Tipus de recerca i metodologies
- Procés de treball i fases d'investigació
- Eines i recursos per a la recerca en disseny, amb el disseny i el disseny.
4. Anàlisi
- Anàlisi, síntesi, interpretació i capacitat crítica
- Mètodes d’anàlisi que podem aplicar en projectes de disseny
- Procés i fases de treball.
5. Presentacions de projectes
- La presentació àudio–visual–oral–de posada en escena com a estratègia persuasiva de comunicació
- Tipus de presentacions públiques
- Algunes eines, recursos i metodologies d'utilitat.
6. L'exercici de la professió
- Estat actual de la professió
- Perfils professionals actuals i futurs
- Eines i recursos per a la introducció al mercat laboral des de diferents perspectives laborals.
Resultats d'Aprenentatge
- S'introdueix en la recerca i l'anàlisi de contingut textual i visual, per al posterior desenvolupament del Treball Final de Grau.
- Entén l'estratègia creativa, la conceptualització, la recerca, l'anàlisi i la presentació de projectes com a etapes necessàries en un procés projectual de disseny gràfic.
- Mostra sentit crític en el desenvolupament de projectes propis i grupals.
- Es desenvolupa correctament en l’ús general de les TIC i en especial en els entorns tecnològics propis de l’àmbit professional.
- Es forma en situacions complexes que requereixen noves solucions tant en l'àmbit acadèmic com en el professional del disseny gràfic.
- Utilitza el llenguatge àudio/visual, escrit i oral per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l’àmbit. Així com explora formats d'expressió i presentació alternatius.
- Adquireix habilitats per al treball cooperatiu i detecta contribucions específiques individuals i grupals per al desenvolupament de tasques.
- S'autogestiona el treball en tots els aspectes i aprèn a avaluar-los de forma responsable.
Competències Específiques
CE9. Resol projectes de disseny que aportin solucions alternatives i proposin millores, atenent a condicionants de funcionalitat i viabilitat, que permetin respondre amb antelació a problemàtiques o situacions de canvi, amb una producció formal de nivell professional.
CE10. Contribueix de forma efectiva en estructures de cooperació i col·laboració al desenvolupament de propostes d’actuació amb capacitat d’adaptació a diferents formes de treball d’equips creatius.
CE11. Planifica i organitza eficientment, els processos de treball, propis o d’equip, d’un projecte de disseny, estructurant i prioritzant-ne les fases, tasques i responsabilitats , i, posteriorment avaluant-ne els resultats obtinguts segons els reptes plantejats.
Avaluació
Es segueix un model d’avaluació continua.
L’avaluació inclou treballs orals, escrits i àudio/visuals, tan individuals com en grup.
Es realitzen exercicis dins i fora de classe i projectes per cada bloc del temari, tan tutoritzats com de treball autònom.
La participació i l'actitud a classe també es valoren.
PONDERACIÓ
- 45% Realització i presentació de 3 treballs curts (15% cada u)
- 25% Realització i presentació del projecte llarg
- 20% Exercicis dins i fora de classe
- 10% Actitud i participació.
Cal assistir a un mínim de 70% de les hores lectives per poder ser avaluat.
L’avaluació també es basa en el lliurament de tots els treballs i exercicis.
Professorat
Marina Martínez
Graduada en Disseny Gràfic
Pol Alert
Llicenciat en Humanitats. Estratègia i creativitat publicitària
Mariona Ribas
Dissenyadora gràfica