Tornar al Grau en Disseny

Cultura de la Imatge II

Visió general de la cultura de la imatge i la seva evolució a partir dels anys 60, posant especial atenció al posicionament del dissenyador davant la realitat que l'envolta. Els diferents blocs temàtics de l’assignatura semblen recollir un catàleg d'emocions que responen i representen a: la cultura pop, a l'activisme polític i social, als moviments contraculturals, a la postmodernitat, i tot allò que representa trencar amb les regles del llenguatge modern ("no more rules"). Per tant, es farà un repàs als dissenyadors referents que millor van representar aquest trencament amb el Moviment Modern a través de les seves actituds i maneres d'entendre la disciplina gràfica.

  • Estudi: Grau en Disseny
  • Crèdits: 6 ECTS
  • Curs: Tercer curs
  • Tipus: Optativa
  • Menció: Menció en Disseny Gràfic i Comunicació Visual
  • Codi de l'assignatura: GDVG83

Sinopsi

Des dels inicis del s. XX, el Moviment Modern va reivindicar el paper del dissenyador gràfic com a informador; per aquest motiu s’imposà un estil on l’objectiu principal residia en la llegibilitat i funcionalitat i, en conseqüència, el panorama internacional del disseny gràfic va estar dominat per una gràfica racional d’arrels centre-europees (Alemanya i Suïssa) fins després de la 2a GM. Un cop superat el període de postguerra, amb l’aparició de la cultura Pop, es va produir un canvi de paradigma: el dissenyador gràfic va deixar de ser simplement un informador per a posicionar-se; calia prendre partit i expressar-se davant els canvis socials que es produïren a partir dels anys seixanta. Era necessari un “new graphic language for a new economic world”. El Moviment Modern ja no podia donar resposta a la rebel·lia, a l’agitació política i social, als moviments contraculturals i, per aquest motiu, una gràfica expressiva va desenvolupar-se plantant cara a la d’arrels centre-europees.

Objectius de l'assignatura

Visió general de la Cultura de la Imatge i la seva evolució a partir dels anys seixant, posant especial atenció al posicionament del dissenyador davant la realitat que l’envolta. Els diferents blocs temàtics de Cultura de la Imatge II semblen recollir un catàleg d’emocions que responen i representen a:

  • la cultura Pop
  • l’activisme polític i social
  • els moviments contraculturals
  • la postmodernitat
  • i tot allò que representa trencar amb les regles del llenguatge modern

Per tant, es farà un repàs als dissenyadors, artistes i directors d’art que millor van representar aquest trencament amb el Moviment Modern a través de les seves actituds i maneres d’entendre el projecte gràfic. Un recorregut on els moviments socials i culturals, juntament amb la indústria discogràfica estaran molt presents; i on predominarà el lema de “NO MORE RULES!”.

Objectius específics.
Amb aquest últim recorregut l’estudiant haurà assolit els següents objectius:

  • Obtenir una visió completa de la Cultura de la Imatge per a, posteriorment, enriquir-la i aprofundir-la en el seu dia a dia envoltat de comunicació visual i com a professional del disseny
  • Ser capaç d’aplicar aquests coneixements sobre la Gràfica Contemporània en la seva tasca projectual

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix les fonts històriques del Disseny Gràfic, des de la dècada dels seixanta (el Pop) fins a l’actualitat (Gràfica Contemporània)
  • Sap diferenciar els diferents estils gràfics desenvolupats des dels anys 60, en especial el llenguatge de la postmodernitat
  • Entén la influència dels estils desenvolupats a començament del segle XX, en la gràfica de la 2ª meitat del segle i de l’actualitat, i els incorpora en les seves produccions
  • Mostra habilitats per a l’anàlisi des d’una perspectiva global i integral posant en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics segons correspongui
  • Mostra habilitats per a l’anàlisi des d’una perspectiva global i integral posant en relació elements socials, culturals, econòmics i de gènere segons correspongui

Ampliar informació

Professorat

Mª Àngels Fortea, Doctora. Llicenciada en Publicitat i Relacions Públiques. Coordinadora del departament de Contextos Culturals

Mª Àngels Fortea

Doctora. Llicenciada en Publicitat i Relacions Públiques. Coordinadora del departament de Contextos Culturals